Moet ik herinstallatie computer betalen?

Ik heb een tijdje terug mijn hardeschijf laten vervangen bij een computermonteur, deze heeft ook Windows opnieuw geïnstalleerd destijds.

Nu ging deze nieuwe schijf afgelopen week kapot. Heb de laptop teruggebracht en de schijf viel inderdaad onder de garantie. Nu wil hij de hardeschijf kosteloos vervangen. Maar voor de herinstallatie van Windows zou ik wel moeten betalen. Is dit redelijk aangezien het probleem bij hem ligt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je al een windows licentie bezit hoeft hij niks te vragen voor het installeren van het besturingsysteem. Mocht je voorgaand een illegale versie, of een upgrade draaien kan hij wel kosten in rekening brengen voor een nieuwe licentie. Een legale licentie kan gewoon opnieuw gebruikt worden bij een fresh install
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zal idd moeten betalen, waarom?
Je bent zelf verantwoordelijk voor de backup van je pc, als je een goed backup had, kon je zo alles terug zetten.

Stel ook dat de hele boekhouding of een geschrevenboek op de hardeschijf zou staan, dit kost veel geld als dat werk opnieuw gedaan moet worden, daar kan de harddisk installateur, nooit verantwoordelijk voor worden gesteld.
Dus helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de andere kant, als backuppen niet nodig is, kan hij Windows ook installeren als service. Als de licentie code een issue is, kan hij de code er achteraf ook uit halen. Maarja, blijkbaar ziet hij het niet als service en wil hij waarschijnlijk de manuren vergoed hebben. Kan je Windows echt niet zelf installeren? Microsoft heeft het echt heel gemakkelijk gemaakt voor mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft hem niet te betalen, maar dan mag je ook niet verwachten dat hij meer doet dan die HD in je PC schroeven. Zover gaat de garantie. Eigenlijk moet dat schroeven ook nog zelf doen.
De rest van het werk moet je dan zelf doen: HD formatteren en Windows, applicaties en data terugzetten. Het helpt enorm als je daarvoor een goede backup hebt, dan is het zó gedaan. Anders is het een boel werk dat veel tijd kost.