Hoe weet ik of mijn moederboord 400W aan kan?

Ik heb een Pegatron 2A99 en ik wil mijn pc wat upgrades geven. Maar ik heb een 300W voeding en heb wat meer nodig

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Voeding is nooit te zwaar. Aansluiting zijn zo ingedeeld dat het juiste onderdeel de juiste hoeveelheid stroom krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij verward spanning met stroom hedgehog. De aansluitingen zijn zo gemaakt dat onderdelen niet de verkeerde spanning krijgen aangeboden. Dus geen +12 volt op de processor of de geheugenbank of slechts enkel +5 Volt op bijv. de DVD/CD waar wel ook +12 Volt nodig is.
De aansluitingen zijn er ook voor om de negatieve (-) voedingsspanningen te verdelen. Zoals voor de controllers (-5V, 0, +5V).
Dat is geen probleem. Je kunt er een andere voeding inbouwen die 400 Watt vermogen kan leveren. Dat heeft verder niets met het moederbord op zich te maken.
Ieder onderdeel van de PC neemt alleen datgene aan stroom op wat het nodig heeft, niet meer.

Om het wat inzichtelijker te maken: Je elektra installatie thuis levert 230 Volt bij een stroom van 16 Ampère. Omgerekend is dat 230 x 16 = 3680 Watt dat op 'n stopcontact beschikbaar staat.
Een lampje van 40 Watt dat je op dat stopcontact aansluit verbruikt ook niet meer dan dat. Er blijft dus 3640 Watt vermogen over voor andere dingen.
Neem je echter op dat stopcontact met een of ander apparaat meer af dan 3680 Watt
dan slaat de 16A zekering door wegens overbelasting.

In je PC werkt dat net zo. Je voeding kan maximaal 400 Watt leveren en de onderdelen nemen alleen dat wat ze nodig hebben. Wat niet verbruikt wordt blijft wel beschikbaar.

Het is beter om idd. wat meer vermogen beschikbaar te hebben want bij overbelasting van 'n te kleine voeding (meer vermogen vragen dan je hebt),
houdt ie ermee op.
En bij wat overcapaciteit kun je wat makkelijker upgraden.