Kun je bij Dell je geld terug vragen als je pc vaak crashed?

Ik heb sinds ongeveer 7 maanden een Laptop van Dell, nog steeds garantie en bewijs. Sinds een Maand of 2, is hij nu al 3 keer gecrashed en hij reageert nu weer traag en happerend, wat betekend dat hij weer gaat crashen. Kan ik nu zeggen dat ik mijn geld terug wil en hem terug stuur. Of kan ik niks meer doen dan blijven op sturen tot hij niet meer gerepareerd kan worden? of als tussen stap om een compleet nieuwe vragen? Gezien ik dit natuurlijk helemaal zat ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je al eens windows opnieuw geinstalleerd?
Vaak komt het door de software die je zelf er op gezet heeft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hardware / Software zijn 2 verschillende dingen. Dell gaat je echt geen geld terug geven omdat er verkeerde software op staat. Hardware defect? Dan heb je mogelijk recht op nieuwe hardware, bij oneigenlijk gebruik ( of virussen, andere windows etc. ) is het geen hardware probleem en dan zul je wat anders moeten zoeken. ( andere windows wil ook wel eens wonderen doen ). Succes!

Antwoorden (2)

Dat een pc steeds crasht hoeft niet perse aan de pc zelf te liggen. Het kan ook aan de software liggen die je op de pc draait. Bijvoorbeeld zware grafische applicaties die een te zware belasting zijn voor voor de uitrusting waarover de pc beschikt.
(beschikbaar werkgeheugen, type processor, mogelijkheden videokaart)

M.a.w. als de pc te licht is toegerust dan zal deze vaker crashen bij het spelen van bijv. uitgebreide zware grafische spelen.
Maar ook het draaien van ongeautoriseerde software (illegale downloads, kopieën) kan zulke problemen geven omdat hierin vaak malware en virussen voorkomen die crashes kunnen veroorzaken.

Als het echter een puur technisch hardware probleem is dan heb je recht op de bepalingen uit de garantie die Dell hanteert EN recht op de wettelijke garantie die voor consumenten geldt.
Dell moet er dan in ieder geval voor zorgen dat de geleverde computer deugdelijk en betrouwbaar gerepareerd wordt en als dat niet kan dan een vervangend nieuw exemplaar aanbieden.

Zaken die technisch een pc instabiel kunnen maken zijn: onvoldoende of defecte koeling van de processorchip, zwakke of instabiele voedingsblok ( de spanningen en stroom in de computer zakken in, de computer crasht) en instabiel werkgeheugen.
Eventueel zou het moederbord ook nog een defect kunnen hebben maar dat geeft vaak een definitief kapotte computer die niet meer opstart.

Dus, als de software niet het probleem kan zijn dan schuilt het probleem in de hardware en heb je recht op tenminste goede uitvoering van de garantiebepalingen.
Geld terug is meestal geen optie meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal start zo'n computer een heleboel programma's voor niets op.
Ga eens naar MSconfig en vink bij "opstarten" er eens een helehoop uit en laat alleen je virusbeschermer aan staan.Er zijn programma's die je niet ala minuut nodig hebt zoals bijvoorbeeld adobe reader adobe flash skype en dat soort zaken.Die starten namelijk toch wel op als je ze aanklikt in het desbetreffende programma.