hoe berekenen ik ingrediënten?

Ik wil graag leren om ingrediënten te berekenen voor bv een broodje gezond maar hoe doe ik dat of bestaat er een site waar ik dit kan vinden

Toegevoegd na 14 uur:
Ik bedoel de totalen kosten kwa compleet broodje waar kan ik dit op vinden

Toegevoegd na 14 uur:
Ik bedoel de totalen kosten kwa compleet broodje waar kan ik dit op vinden

Toegevoegd na 18 uur:
Het is voor mijn werk dus totaal koop spullen wat ik koop en dan voor verkoop

Toegevoegd na 21 uur:
Ik moet voor mijn werk div broodjes met beleg inkopen en dit berekenen voor de verkoop om ze zo pst te kunnen verkopen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens mij bedoel je hoe je alle schijfjes tomaat, blaadjes sla, boter, peper, plakjes sla in een broodje in een totaal inkoopprijs per broodje krijgt. Je moet twee tabellen maken, liefst in aparte werkbladen van excel. In de ene tabel zet je inkoopprijzen (liefst werkelijke, zoveel mogelijk, en bijvoorbeeld ook nog per datum.) En ook hoeveel je netto overhoudt na het weggooien van de korsten van de kaas, en het hartje van de sla. In het andere werkblad houdt je precies bij wat er in elk type broodje gaat. De boter kun je wegen door het broodje te wegen voor en na het smeren, doe de tomaat erbij weeg opnieuw enzovoort. Met een broodje of 5 weet je vrij goed wat er precies in een broodje zit en hoeveel het varieert. De inkoopkosten per broodje kun je dan eenvoudig berekenen door de het aantal grammen per ingredient van een standaardbroodje uit te rekenen*de prijs van de ingredienten per gram en de boel op te tellen. Je kun ook nog verder gaan en kijken of het nog uitmaakt welk seizoen, of waar je op zou kunnen bezuinigen (of het zin heeft minder kaas op een broodje te doen bijvoorbeeld). Toegevoegd na 6 minuten: Probeer zoveel mogelijk te noteren, echte zogenaamde ruwe gegevens en het liefst ook de werkelijk betaalde prijzen voor de ingredienten en behoud ook de ruwe gegevens van de broodjes. In een soort overzichtelijk voorblad kun je dan eenvoudig de gemiddeldes gebruiken van de ruwe gegevens op de andere bladen, en misschien nog wat grafieken. Je maakt dus een werkblad1, overzicht, werkblad2 analyse broodjes, werkblad3 inkoopprijzen en verliezen ingredienten.

Met hulp van dit overzicht kun je snel en heel eenvoudig opzoeken hoeveel calorieën er in een bepaald product zitten. 1 broodje gezond van 140 gram 329.9 eenheid kcal 23.4 eiwitten 25.1 eiwitten vet 15.1

Bronnen:
http://www.wijvallenaf.nl/CalorieenTabel/C...

Dat kan met deze website: http://www.voedingswaardetabel.nl/bereken/ Ga naar het kopje voedingswaarde: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/ Je moet een goede weegschaal hebben die grammen aangeeft. Weeg de verschillende onderdelen van bijv dat broodje gezond en zoek op hoeveel dat onderdeel bevat. Let op: alles staat per 100 gram dus je moet wel even rekenen als jouw broodje bijv 40 gram weegt en je kaas 30 gram. Bedenk wat je wilt berekenen: alleen de kcal of ook eiwitten/vetten/koolhydraten of de vitaminen en mineralen: ijzer, vitamine C etc Toegevoegd na 1 uur: Na je aanvulling: de kosten? Wat bedoel je? Dan moet je rekenen wat 1 broodje uit een zak broodjes koste 1 plak kaas uit een pakje kaas, 1 tomaat uit een zak tomaten etc. Je zult je kassabon moeten nakijken dan. Toegevoegd na 9 uur: Na je laatste aanvulling: je gaat uit van het aantal broodjes wat je hebt, dat bepaalt namelijk hoeveel je er van kan verkopen. Tel de prijzen van alle ingrediënten bij elkaar op, dus bijv een kilo kaas van 7 euro, een kilo ham van 4 euro, 2 pakjes boter van 1,50, de sla, de augurk, de saus en niet te vergeten de broodjes. Deel de totale prijs door het aantal broodjes en dan heb je de prijs per broodje die je moet vragen als je er niets op wilt toeleggen (bij betalen) maar als er een paar broodjes niet verkocht worden heb je toch verlies gedraaid. Het is dus verstandiger om daarmee rekening te houden en een hogere prijs te vragen als je geen verlies wilt draaien door niet verkochte broodjes. Als er echt winst gemaakt moet worden moet je nog een grotere marge nemen maar hoeveel dat zal je werkgever je moeten vertellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100