Hoe kan men een naamlijst met geboortedatum (dd/mm/jjjj) gemaakt in excel ordenen op verjaardag?

De bedoeling is om een overzicht te verkrijgen met alle personen die op eenzelfde dag verjaren eventueel gerangschikt per geboortejaar (=van oud naar jong)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
het is echter deze tijds- & datumnotering afhankelijk van welke taal in het landsgedeelte je schrijft (door de officiële landelijke officiële normalisatieinstantie bij wet vastgelegd) & ook welke kalender men daar hanteert bij wet vastgelegd: - international [ISO 8601] (YYYY-MM-DD + HH:MM): 2018-01-03 + 01:09

- NLD (DD-MM-YYYY + HH.MM’ uur’): 03-01-2018 + 01.09’ uur’ - BEL [DD.MM.YYYY (Ndl./Fr./Duits) + HH.MM’ uur’ (Ndl.)/HH’h'MM (Fr.) + HH.MM’ Uhr’ (Duits)]:
03.01.2018 (Ndl./Fr./Duits) + 01.09 uur (Ndl.)/01h09 (Fr.)/01.09 Uhr (Duits) - LUX (DD.MM.YYYY + HH.MM’ Auer’): 03.01.2018 + 01.09’ Auer’ - DEU (DD.MM.YYYY + HH.MM’ Uhr’): 03.01.2018 + 01.09’ Uhr’ - FRA (DD/MM/YYYY + HH’h'MM): 03/01/2018 + 01h09 - ENG (DD/MM/YYYY + HH:MM): 03/01/2018 + 01:09 en kijk ook ‘ns op: - https://en.wikipedia.org/wiki/Calendar_date - https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_8601 - https://en.wikipedia.org/wiki/Date_and_time_representation_by_country - https://en.wikipedia.org/wiki/Date_format_by_country - https://en.wikipedia.org/wiki/Common_Locale_Data_Repository Veel tijds- & datumsnotenring vanwege Thomas Vermeeren (mijzelf)

Het beste antwoord

Met een hulpkolom;
Daarin zet je =DAG(celverwijzing)+100*MAAND(celverwijzing), waarbij de celverwijzing een verwijzing is naar de kolom met de datums.
Vervolgens gebruik je twee sorteersleutels. De eerste op deze hulpkolom (oplopend sorteren), de tweede op de kolom met datums (oplopend sorteren).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat je wilt is de dag en maand uit een geboortedatum halen, zodat je daar op kunt sorteren (dat is althans mijn begrip van de vraag). Je kunt dit doen met onderstaande hulpformule

=day(geboortedatum)&month(geboortedatum)

Toegevoegd na 6 minuten:
Excuus, dit gaat niet werken. Het eenvoudigst is om de formule te scheiden in twee kolommen, zodat je vervolgens kunt sorteren op maand en daarna op dag.
paulus811
11 jaar geleden
Als uw datums in het formaat van bv 12/04/1992 staan en allemaal in dezelfde kolom dan selecteert u het volledige werkblad of het volledige bereik waar data instaat.
Dan gaat u naar het tabblad gegevens (data) en klikt u op sorteren (sort).
Nu komt een pop-up menu waar u als eerste de kolom invult waar de datums staan.
Zie verder de afbeelding, en druk nu ok.

Toegevoegd na 3 minuten:
Let wel op dat u het volledig bereik of blad selecteert en niet enkel die kolom want anders gaat u enkel die kolom sorteren op datum en blijft de rest onaangeroerd.
U kan ook F1 drukken om de helpfunctie op te roepen en dan klikt u op Gegevens filteren, sorteren en voorwaardelijk opmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaat niet werken omdat ie dan op geboortedatum sorteert en niet op verjaardag. 12 aug 1964 komt dan vóór 28 feb 1994 bijv. Op verjaardag gesorteerd komt 26 feb juist wel vóór 12 aug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt maar men kan ook het jaartal vooraan zetten of dag, maand en jaartal in een andere kolom.