is het belangrijk in een mailadres de goede hoofdletters neer te zetten?

komt anders je mailtje niet aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
38K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +1

Het beste antwoord

Het e-mail adres bestaat uit drie delen. Het middelste deel is makkelijk, dat is het apenstaartje.

Achter het apenstaartje staat het domein, bijvoorbeeld @hetnet.nl. Er is een algemene afspraak dat dit niet hoofdlettergevoelig is.

Het eerste deel is de mailbox naam, of de lokale naam. Dat deel kán case sensitive zijn, dus hoofdlettergevoelig. Omdat dit nogal verwarrend kan zijn hebben bijna alle internetproviders besloten om het adres niet case sensitive door te laten. Dat wil dus zoveel zeggen als "meestal maakt het niets uit, maar typ voor de zekerheid in kleine letters".

De standaard echter:
RFC 2821, the standard that defines how email transport works, lays down the email address case sensitivity issue thus:

The local-part of a mailbox MUST BE treated as case sensitive. Therefore, SMTP implementations MUST take care to preserve the case of mailbox local-parts. Mailbox domains are not case sensitive. In particular, for some hosts the user "smith" is different from the user "Smith". However, exploiting the case sensitivity of mailbox local-parts impedes interoperability and is discouraged.

Toegevoegd na 3 minuten:
ter verduideling en tegen bovenstaande richtlijnen: gelukkig hebben bijna alle providers besloten dat e-mail adressen niet hoofdlettergevoelig zijn, maar als je je eigen mailserver opzet moet je dit mogelijk wel of niet instellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar gelukkig is onderkast gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje! beste antwoord!

Andere antwoorden (3)

Dat zou niet uit mogen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,een e-mailadres moet helemaal correct zijn anders krijg je een e-mailnotificatie dat je mail niet bezorgd kan worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Sorry,ik zat er inderdaad naast.Weer wat geleerd.Ik dacht altijd dat het wel wat uitmaakte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
email adressen zijn niet hoofdlettergevoelig.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan wel, is echter niet gebruikelijk. Is een vinkje aan zetten