Wat is een verschil tussen hdd en ssd? en wat doet een ssd eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn allerbij opslag schijven.
hdd met draaiende (harde) schijf.
ssd heeft geen mechanische delen. (Net als een geheugen stick.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen een HDD is een schijf! SSD is eerder een Bootschijf dan een Dataschijf, dus dat is ook al niet zo'n handige.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo noemen we ze wel ja. :) We zouden ze beter opslag blokken moeten noemen...
Maar IN een ssd zit geen schijf. (Zo'n ronde ding wat rond tolt.)
In een hdd wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee een bootblok en een dataschijf dus :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OF SSDD :p Solide State Data Device . Het zijn inderdaad geheugen modules in plaats van schijven. Het klinkt helaas niet zo goed als SSD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SSDD? :D Single Sided Double Density. http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk_format
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer, Het zou mogelijk kunnen zijn :P Dan maar als voorstel SSS (Solide state Storage :P) maar dat klinkt ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(S)NMD :P ((scsi) nonvolatile memory device) komt in de buurt.

Antwoorden (3)

HDD = Hard Disk Drive en hierin draait letterlijk een schijf die afgelezen wordt met een laser.

SDD = Sold State Drive en hierin bevinden zich geen draaiende/mechanische onderdelen, is daarom minder gevoelig voor mankementen en sneller. Wordt m.n. gebruikt als Drive om de programma's op te laten lopen. De HDD wordt dan echt als opslag voor bestanden gebruikt:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Solid-state_drive
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zijn er wel, HDD met een laser.
Maar de meesten hebben een gewoon leeskop hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En sinds wanneer zijn SSD minder gevoelig voor mankementen? Ze gaan juist vaker stuk als normale harde schijven. Dit kan ik uit persoonlijke ervaring spreken en dit word ook nog ondersteunt door anderen: http://computerworld.nl/article/12510/vraagtekens-bij-betrouwbaarheid-ssd-s.html De 2 positieve punten van een SSD zijn de snelheid (vele malen sneller dan HDD's ) en zuiniger in stroomverbruik (bij lange accuprestatie etc kan dit makkelijk zijn)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een laser maakt ook gebruik van een leeskop. De gangbare leeskop in een HDD leest magnetische velden. De schijven zijn namelijk (met diezelfde kop) beschreven met minuscule magnetische domeinen en daarmee worden de gegevens vastgelegd.
Een SSD geeft ook een sneller gebruikerservaring omdat de toegangstijd voor het lezen en schrijven in de nanoseconden is.

Het openen van programma's gaat sneller. Het opstarten van windows gaat hierdoor veel sneller. Dit verbeterd de gebruikerservaring performance aanzienlijk.

Voor HDD zijn er toegangstijden in de milliseconden. Dit komt door de bewegende onderdelen van een HDD.

Toegevoegd na 19 minuten:
Vanwege de prijs worden ze nu voornamelijk gekocht om het te gebruiken voor de windows/linux/macosX/freebsd/adroid (.etc) installaties.

Hiermee merk je pas een enorme snelheid boost in de gebruikerservaring.

Als de prijs per GB voor de SSD bijna gelijk staat aan dat van de HDD, dan zal de toekomst voor de HDD uiteindelijk verdwijnen.

De enige voordeel van een HDD op dit moment is dus de prijs die je betaald per GB.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"windows/linux/macosX/freebsd/adroid (.etc)" kan je ook gewoon besturingssystemen noemen ;) Daarnaast heeft een HDD waarschijnlijk een langere levensduur. Ik zeg waarschijnlijk omdat de ervaringen van SSD op langere termijn nog niet geheel duidelijk is. Men verwacht de eerste 5 jaren geen probleem (hierna kan het hard achteruit gaan) Lees meer hierover: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/hardware/solid-state-disks/mlc-en-slc.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maakte de opsomming van os'en eigenlijk min of meer, vanwege de kennis achtergrond van de vraagsteller. Windows opsommen met andere besturingssystemen maakt het dan duidelijker. Over het algemeen zijn technische termen voor non-geeks onbekend. Voor de gemiddelde gebruiker, die niet dagelijks gigabytes aan data schrijven, is de levensduur vraag n.v.t. Er zijn onlangs door tomsharehardware.com testen gedaan die dit onderbouwen. (6 tot 75 jaar bij hevige gebruik) Het levensduur kwestie valt dus zeker te verwaarlozen voor de gemiddelde gebruikers. http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-520-sandforce-review-benchmark,3124-11.html Vergeet niet dat de levensduur van een hardschijf ook onzeker is. Door de mechanisme en oplopende temperaturen kan de levensduur van een hardeschijf sterk verlagen. Bij een ssd kan door middel van de SMART waardes wel voorspeld worden wanneer de aantal host/nand writes zijn bereikt. Waardoor je dus op tijd maatregelingen kan nemen. Met al biedt een ssd dus meer voordelen dan een hdd. Ik heb trouwens al 4 (sata/ata) HDD's kunnen weggooien, die niet langer meegingen dan 5 jaar. Merk seagate/samsung/WD/maxtor.
Beide zijn opslag medium, je zet er je bestanden op en je computer programma's.
Het blijft er opstaan ook als de pc uit staat. Dit is dus iets anders dan het werkgeheugen, hier worden de programma's of bestanden naartoe gekopieerd als je ze echt gaat gebruiken. Het verschil is:
De HDD is vergelijk maar met de floppy, je hebt 2 tot 3 draaiende schijfjes met een magnetische laag, deze worden met een leeskop gelezen.
Eigenschappen: Bewegende onderdelen, daardoor traag en raakt makkelijker defect, meer stroom nodig, meer herrie.
De SSD is Solid State Drive, de naam zegt het al geen bewegende delen, dit komt doordat de drive is opgebouwd met memorie IC's dus alleen vaste electronica.
Eigenschappen: Geen bewegende onderdelen, dus stil, geen herrie en veel sneller, nadeel, (Nog) duurder dan de HDD echter veel sneller!!