Hoe regel ik mijn back ups goed?

Ik ben een ontzettende oen als het om computers gaat. Nu heb ik een externe harde schijf gemaakt en zet daar maandelijks een back up op.
Gewoon zo een totale back up via Norton.
Moet ik nu echt maandelijks een totale back up maken of volstaat mijn gewijzigde/aangevulde bestanden?
En als ik een volledige back up maak, moet ik dan de vorige back ups ook bewaren of kan ik die weer verwijderen van mijn externe harde schijf?
Graag advies aan deze oen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je een echte oen was stelde je de vraag niet en hield je je niet bezig met back-ups ( zoals 80% van de bevolking).
Als je het echt goed wilt doen gebruik je twee externe harde schijven. Maak een eerst volledige backup. op je externe schijf. Zorg dat je die schijf bewaart buiten je woning, bijvoorbeeld op je werk. Twee weken later maak je er nog eén op de tweede harde schijf. Die leg je op je werk neer en neemt de andere mee naar huis waarop je vervolgens na twee weken een incrementele backup maakt.
Zo heb je altijd 1 backup buitens huis en thuis een recente versie liggen. Mocht je brand krijgen dan kan er dus weinig gebeuren.
Zou je maar 1 harde schijf gebruiken dan zal je net zien dat je huis afbrandt in het weekend dat je de backup in huis hebt om hem up- te-daten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Maandelijks een full backup is heel goed.
Je kunt de oude backups weggooien als je nieuwe backup klaar is. Tenzij je oudere versies van bestanden/instellingen wilt kunnen terugzetten, maar dat zal niet het geval zijn.

Je zou nog kunnen nadenken over een online backup dienst.
Dan heb je bij brand en diefstal ook nog steeds toegang tot je data.