Waarom gaat mijn computer na vijf seconden slaapstand weer aan?

Als ik mijn computer in slaapstand zet, gaat die na standaard 5sec gewoon weer aan. Ik heb alles al geprobeerd, gegoogeld enzovoorts, maar ik heb tot nu toe nog niks kunnen vinden. Weet iemand anders wel de oplossing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Er zijn veel mogelijke oorzaken. Eén daarvan is dat je "wake on LAN" aan hebt staan. Dat is een BIOS-instelling waarmee je aangeeft of de computer uit de slaapstand moet komen wanneer er een berichtje binnenkomt via het netwerk.

Het modem stuurt regelmatig berichtjes naar de computer. Als "wake on LAN" aanstaat, zal de computer dus uit de slaapstand komen zodra het eerstvolgende pakketje binnenkomt.

ALS (!) dit inderdaad de oorzaak van je probleem is, moet je in je BIOS op zoek naar deze instelling, en "wake on LAN" uitzetten.

Voor de zekerheid kun je dan meteen de andere "wake" events uitzetten (behalve toetsenbord en muis). Die andere events vind je meestal in hetzelfde BIOS-scherm.
Cryofiel
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Even een vraagje voor de zekerheid: heb je in het echte BIOS-scherm gekeken? Dus beslist *niet* via Windows? Waar deze instelling zit, hangt af van je moederbord en van je BIOS. Daar is geen algemeen recept voor te geven. Het beste kun je naar je BIOS-scherm gaan en daar heel systematisch alle menu's langslopen, en binnen alle menu's alle opties openklappen. Je zou ook via een zoekmachine een uitleg kunnen zoeken die specifiek voor jouw moederbord geldt. Als je bijvoorbeeld een Asus-moederbord hebt, zoek dan naar       Asus BIOS "wake LAN" of anders naar       Asus BIOS wake LAN Weet je ook het type van jouw moederbord (bijvoorbeeld P5B), dan kun je dat ook opgeven in je zoekopdracht.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja... lastig... Heb je de user manual genomen van de site van Gigabyte zelf? Daar staan namelijk nog een aantal andere wake-events in. Misschien kun je daar nog wat mee spelen.
Gewoon even naar een computerwinkel gaan en even na laten kijken. Hun kunnen het meestal snel verhelpen. Kost wat maar dan weet je wel dat het goed gebeurt is en niet een of andere lummel er aan heeft gezeten die hem helemaal na de klote helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GA naar apparaatbeheer in windows en kijk daar eens na welke apparaten de computer allemaal uit slaapstand kunnen/mogen halen. Even uitschakelen en je computer zal mooi in slaapstand blijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook de andere apparaten nagekeken zoals muis en toetsenbord, ...?