Als je teksten schrijft die je nog jarenlang wil bewaren om terug te kunnen lezen zou het dan uitmaken of je t met pen of op pc doet m.b.t vervagen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (6)

Ik zou het uitprinten en in een map bewaren.
Maar tegelijk ook op een CD zetten.
En bewaren in je PC.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wat je hebt geschreven, kun je scannen en op je PC bewaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt er ook online een boekje van laten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een CD zetten is een van de minst effectieve manieren. Een zelfgebrande CD rot namelijk vrij snel. Ik zou 100x liever pen en papier gebruiken. HDD, SSD, SD-kaart of USB-stick beschrijven en daarna uit de PC halen(en er niet meer in doen, maar in een droge kast bewaren) is al stukken beter .
Beide hebben voor en nadelen.
Als je een goede kwaliteit papier hebt (het papier dat notarissen voor akten gebruiken bijv. of het speciale papier dat voor diploma's gebruikt wordt) en lichtechte schrijfinkt dan kunnen de mensen honderden jaren na ons nog steeds lezen wat je nu geschreven hebt.
Maar: wie heeft zulk papier en een pen met zulke inkt?

Als je een teksten schrijft op de pc die je digitaal opslaat, dan ga je ervan uit dat ze probleemloos de eeuwen zouden moeten kunnen doorstaan. Maar dan zullen ze wel met enige regelmaat (welke?) op een ander medium overgekopieerd moeten worden, want harde schijven hebben niet het eeuwige leven en kunnen bovendien crashen. Bovendien bestaat het risico dat de software die over X jaar gebruikt wordt, niet de mogelijkheid heeft om documenten terug te lezen die je 'nu' schrijft.

Een goede tussenoplossing zou dan zijn:
van iedere tekst die je 'voor altijd' wilt bewaren ook een uitdraai maken op een goede kwaliteit papier met lichtechte inkt en die kopie koel, droog en donker bewaren.
11 jaar geleden
De ervaring leert dat de meeste internetdiensten dingen eeuwig bewaren, maar dat eeuwig in internettermen heel snel voorbij kan zijn.

Op papier, mits netjes bewaard, kunnen dingen letterlijk eeuwen bewaard blijven. Wel de juiste zuurvrije papiersoort gebruiken.

CD of DVD heeft een beperkte levensduur, dat werkt alleen als je 2 kopien maakt en die elk jaar controleert.

Je computer... elke schijf gaat een keer kapot, en je weet nooit wanneer dat zal gaan gebeuren.

SD kaartjes of USB sticks zijn vrij betrouwbaar, maar niemand weet met zekerheid hoe lang ze het blijven doen.

Van alle digitale media is het nadeel dat als het niet meer werkt, je alles waarschijnlijk kwijt bent.
Als papier slechter leesbaar wordt kun je het nog kopieren.
Maar als je huis afbrandt...

Kortom: er is niet echt een eenduidig antwoord op te geven, al zijn er digitale archiefmedia die voor tientallen jaren gegarandeerd worden. (duur).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat te denken van een online blog? Voor drie euro per maand zet je er Wordpress op en daarin zet jij je teksten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De keuze is natuurlijk aan jou.
Maar als je iets digitaal wilt opslaan voor verdere generaties dan MOET je met het volgende rekening houden:

De drager van de info (CD - DVD - Blue Ray - floppy disk - memory tape) zijn na 6 tot 8 jaar verouderd. Dus voor die tijd opnieuw inbranden. Kodak heeft een serie archiefschijven met een keramische coating die het maximaal 25 jaar volhouden.
En wat de meeste mensen vergeten is de digitale duurzaamheid. Als je bijvoorbeeld met WANG wordprocessor iets gemaakt hebt, moet je het ook om de zoveel jaar omzetten naar de dan geldende woord programma's.
Of je bent verplicht de originele programmatuur waarop je het hebt gemaakt ook te bewaren. Een fiks aantal instellingen hadden alles keurig gedigitaliseerd bewaard maar de huidige programma's konden de stuurcodes niet meer lezen. Slechts drie instellingen hadden de originele pc's, de originele programma's en de bestanden ook daadwerkelijk goed bewaard.

En om nou de knuppel in het hoenderhok te gooien: papier in een lichtdichte doos blijft tot wel 120 jaar goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kies dan maar voor bewaren op papier. Digitaal bewaren lijkt me onzeker. Enerzijds: gaat de mediadrager het zo lang uithouden? Anderzijds: gaat het bestandsformaat waarin je nu iets opslaat in de toekomst nog wel ondersteunt zijn?

En als je op safe wil spelen: bewaar dan alles op de 3 mogelijke manieren. Dan fungeert het ene als backup voor de andere.