Uit de achterhoek. Het is een achterhoekse benaming voor "dik ooglid."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Padscheet staat niet in Van Dale. In een oud dialectwoordenboek van het Antwerps las ik dat ‘padscheet’ voortkomt uit het volksgeloof: als je langs de openbare weg (pad) je gevoeg deed, was de wege- of padscheet je straf. Geloofden ze dat vroeger werkelijk? Ik denk dat het eerder een opvoedkundig bangmakertje is geweest. Ik herinner me hoe mijn moeder ons waarschuwde: een padscheet zou je krijgen als je door een sleutelgat loerde. Het gekke was dat wij kinderen dat heel logisch vonden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.hartpatienten.nl/hartopinie/gerstekorrel-of-padscheet