Mijn beeldscherm valt uit en lampje blijft oranje branden computer zelf doet het wel maar geeft een hoge pieptoon wat is dit?

als is gewoon zit te spelltejes doen valt ineens het beeldscherm uit en geeft de computer constant een hoge pieptoon wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Dit klinkt als: videokaart oververhit. Dat verklaart waarom het eerst een tijd goed gaat, maar daarna niet.

Spelletjes zijn een zware belasting voor de videokaart, dus die zal tijdens het spelen steeds heter worden. Als de ventilatie dan niet goed is, raakt de kaart oververhit en kun je de beschreven verschijnselen krijgen.

Mogelijke oorzaken:

-- Slecht ontworpen systeem (onvoldoende koeling).

-- Ventilatieopeningen zitten dicht. Dit kan gebeuren doordat ze zijn afgedekt (laptop op schoot, dus broek of trui voor de openingen; laptop op de bank, zakt in de kussens, dus openingen dicht) of door ophoping van stof.

-- Ventilatoren draaien te langzaam. Kan komen door stof, door slijtage, of door een verkeerde instelling.

-- Bij ventilatoren die temperatuurgestuurd zijn zodat ze sneller gaan draaien naarmate het systeem warmer wordt, kan het zijn dat de temperatuursensor te ver van de hete plek af zit. De ventilator gaat dan wel sneller draaien als het systeem warmer wordt, maar als de opwarming snel gaat zal dat te traag gaan. Het systeem is dan al oververhit voordat de ventilator doorheeft dat hij eigenlijk nóg sneller zou moeten draaien.

Cryofiel
11 jaar geleden
Is idd waarschijnlijk een oververhittingsverschijnsel.
Indien je machine geen externe hardware-sensors monitor bezit, kan je altijd een utility downloaden die de harware-sensors uitleest.
Het is tevens best mogelijk dat de fabrikant van het moederbord een geoptimaliseerde set aanbiedt op zijn site.
Zoek anders gewoon op "hw-sensor monitor" :
Een paar voorbeelden in bronnen.

Installeer de sensor-software en lees de documentie door ; probeer erachter te komen of en hoe je een logfile kan aanmaken.

Start vervolgens je spelletje en creeer de fout. Herstart je machine en de logfile zal je vertellen wat er misgegaan is.
Bekijk ook even de instellingen van het BIOS ; daar bevinden zich, in sommige gevallen, instellingen mbt fanspeed en temperatuur.

Hoe dit te verhelpen :
1. Ga op zoek naar de handleiding van je pc of moederbord.
2. Indien het een laptop of ander compact apparaat betreft en je niet echt overloopt van zelfvertrouwen kan je je misschien best beperken tot het reinigen van de ventilatoropeningen. Een cooling pad kan enig soelaas bieden.
3. Indien het een desktop betreft kan je volgende zaken makkelijk en zonder gevaar zelf doen :
a. Check de waarborg : heb je nog waarborg op je machine cq is de kast verzegeld. Indien dit het geval is, kan je misschien best overwegen je te beperken tot het reinigen van de externe koelopeningen. Gecomprimeerde lucht of een stofzuiger doen wonderen.

JE DIENT HIERBIJ WEL OP HET VOLGENDE TE LETTEN :
Zorg ervoor dat er geen spanning op het apparaat staat.
Zorg ervoor dat wat je ook gebruikt, op hetzelfde potentiaal staat als de kast.
Gecomprimeerde lucht dient droog te zijn, niet elke compressor is dus geschikt.

Indien je besluit de kast te openen, let dan op de waarschuwingen in bovenstaande paragraaf en doe hetvolgende : Verwijder alle stof.
Controleer alle ventilators op goede werking ; geef die dingen een zachte zet met een niet-metalen voorwerp. Een ventilator moet vrijelijk ronddraaien bij het kleinste zetje.
Controleer de connector van de ventilators en de voet van de grafische kaart.

Indien je kast niet voorzien zou zijn van een ventilo en er plaats voorzien is voor een ventilo en je moederbord een gepaste vrije connector heeft om de ventilo van stroom te voorzien kan je d'er misschien best eentje inbouwen.
Een sleeve-bearing ventilo kost geen geld.
Vervang eventuele slechtwerkende ventilators.
Met een cpu/gpu ventilo dien je voorzichtig te zijn ; deze zijn voorzien van oelpasta.
Lettertjes zijn op.