Wat is het beste voor de batterij van mijn MacBook?

Kun je hem het beste wanneer mogelijk aan de stroom doen (ook als hij helemaal is opgeladen) of is het net als bij een telefoon dat het goed is hem af en toe helemaal leeg te laten lopen en dan weer helemaal vol? Of een andere manier beter? Ik wil graag dat de batterij niet achteruit gaat..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het beste kun je em dan maar beter niet gebruiken, dan gaat 'ie ook niet achteruit toch?! :P

Antwoorden (3)

De telefoon-manier. De accu is een lithium batterij. De elektronen moeten blijven bewegen voor optimale batterijduur. Dit is geciteerd van de site van Apple:'For proper maintenance of a lithium-based battery, it’s important to keep the electrons in it moving occasionally. Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time. An ideal use would be a commuter who uses her notebook on the train, then plugs it in at the office to charge. This keeps the battery juices flowing. If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month. Need a reminder? Add an event to your desktop’s iCal. When your battery no longer holds sufficient charge to meet your needs, you may choose to replace it. If your notebook came with a built-in battery, you should have the battery replaced only by an Apple Authorized Service Provider.'
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de ene kant gaat zo'n batterij langer mee als hij niet volledig is opgeladen. Aan de andere kant verslijt de batterij weer als hij telkens weer wordt opgeladen/ontladen.

Het maakt dus zoveel eigenlijk niet uit. De ene zegt zus, de andere zegt zo, de batterij verslijt echter sowieso.

Hou er gewoon rekening mee dat als je het toestel een tijd lang niet gaat gebruiken je de batterij niet volledig opgeladen laat. Controleer dan wel van tijd tot tijd of de batterij nog genoeg is opgeladen. Een volledig lege accu kan hier namelijk ook van beschadigd raken!

Haal in ieder geval zeker de stroom van het stopcontact als de batterij volledig is opgeladen en als het toestel volledig uit staat. Moest je na een tijdje het toestel 'op verplaatsing' gebruiken. Dus je wil er lang op werken zonder een oplaadmogelijkheid in de buurt, dan doe je er best aan om voorheen de accu eens tot 10% te laten gaan, daarna weer tot 100% en dan wanneer het toestel uitstaat het toch enkele uren aan de stroom te laten hangen. Maar doe dit dus zeker hooguit 2 keer per jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rond 50% lading is het beste voor zo'n batterij. Te vol en te leeg daar kunnen dit soort batterijen slecht tegen. Sterker nog ze gaan gewoon kapot als je ze 100% zou opladen of naar 0% zou laten leeglopen. Dus er zijn circuits aanwezig om dat iig te voorkomen.

Waar mogelijk ga zo om met de batterij dat die niet onnodig sterk of zwak geladen is. Maar daar is natuurlijk lang niet altijd rekening mee te houden. En is ook meer iets om op te letten als je gedurende lange tijd de zaak niet zou gebruiken dan zou het beste zijn de batterij half vol gekoeld (niet invriezen) te bewaren. Voor de rest komt het er op neer, stekker eruit als de zaak vol is.
Hoewel natuurlijk ook niet constant wordt doorgeladen als je de stekker erin laat zitten. Dat werkt doorgaans vergelijkbaar als die vol automatische motor accu laders om die accu's de winterstop te laten overleven met het verschil dat zo'n accu het langst mee gaat wanneer die steeds zo vol mogelijk is (doorladen wanneer de zaak vol is is ook bij deze soort batterijen niet goed).

Ik denk trouwens dat het uiteindelijk niet zo gek veel uit gaat maken voor de levensduur of je nu steeds het apparaat aan de netspanning houd of niet. De vraag is dan ook zo'n beetje wat zorgt voor meer slijtage steeds vol » leeg gebruiken of langdurig steeds automatisch ergens wat zal het zijn van 80% » 90% laden bij het koppelen aan de netspanning. En bij de meeste mensen komt het denk ik in de praktijk op een mix van beide "extremen" uit. En moet je je daar ook steeds bewust mee bezig houden, liever niet. Je gaat bv ook denk ik liever niet 's nachts even je bed een keer uit omdat je batterij onderhand wel vol zal zijn en je kunt ook niet altijd en overal op het meest de zaak weer opladen als dat nodig is.