Wat is een functioneel ontwerp ? wat is een technisch ontwerp ?

Ik ben bezig met mijn stage verslag. En mijn vraag is: Hoe je een functioneel ontwerp en technisch ontwerp kan maken.

Wat is de verschil tussen functioneel ontwerp en technisch ontwerp.

Alvast bedankt voor het helpen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het helpen en voor een snelle reactie.

Antwoorden (3)

In een technisch ontwerp zet je de specificaties van bijvoorbeeld de apparatuur en de randvoorwaarden waar deze aan moeten voldoen. Dus je kijkt puur alleen naar hoe zit iets technisch in elkaar.
In een functioneel ontwerp kijk je zoals het woord al zegt naar de functie. Hoe werkt iets en welke handelingen moet je doen om bijvoorbeeld een machine te laten werken om het gewenste resultaat te krijgen.

Als je bijvoorbeeld vanuit de proces industrie kijkt is het technisch ontwerp bijvoorbeeld welke apparaten met hun specificatie je in een proces hebt. Hoe alles is aangesloten en hoe bijvoorbeeld het leidingwerk loopt.
Functioneel ga je kijken wat gebeurt er als ik bijvoorbeeld opstart (welke apparaten start je eerst en wat is de volgorde van bijschakelen) en de installatie draait. Welke handelingen moet je doen om het proces goed te laten verlopen.

Hoop dat het zo wat duidelijker is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat voor de opdrachtgever over functies en niet over de techniek. Daarom is er een verschil tussen een Functioneel Ontwerp (het wat, welke functionaliteit) en een Technisch Ontwerp (het waarmee, met welke apparatuur.)

Voorbeeld van een functioneel ontwerpvoor een eenvoudige tekstverwerker waarbij je alle functies beschrijft die men in het programma wil hebben:

Het programma moet de mogelijkheid hebben om:

teksten te openen;
teksten op te slaan;
spellingcontrole uit te voeren;
teksten af te drukken.

We spreken hier nog niet over welke toetsen voor de verschillende functionaliteiten gebruikt moeten worden, en of dit in verschillende vensters plaats vindt. Dat is onderdeel van het technisch ontwerp.
Dus het technisch ontwerp gaat veel dieper dan het functioneel ontwerp. De opdrachtgever zal het technisch ontwerp vaak niet begrijpen maar het functioneel ontwerp wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hi,

Je stelt hier volgens mij 2 vragen:

1. wat is het verschil tussen een functioneel en technisch ontwerp.
2. hoe maak je deze?

Het beknopte antwoord op vraag 1:

Een functioneel ontwerp is een ontwerp waarin je de (niet technische) wensen en eisen van de klant gaat verwerken. En je beschrijft ze zo dat de klant ze ook nog kan begrijpen.

Op basis van het functionele ontwerp gaat bv de softwarearchitect in de ontwerpfase een technisch ontwerp maken. In het technische ontwerp wordt beschreven hoe de gewenste functionaliteiten (technisch) gerealiseerd moeten worden.

Het grote verschil is dat je in een functioneel ontwerp beschrijft Wat de klant wil en in een technisch ontwerp beschrijft Hoe je dit gaat realiseren.

Ik heb voor het antwoord op vraag 2, een paar links toegevoegd die simpel maar duidelijk beschrijven hoe je dit ontwerp maakt. Als er iets nog niet duidelijk is, vraag gerust:)