wat betekent ARDUINO?

geacht forum,

onlangs kocht ik een Arduino micro controller bordje.
ik ben nieuwsgierig naar de betekenis van het woord ARDUINO
het is een Italiaans bordje, niet duur en razend populair.
zo is er ook Raspberry, dat is Framboos, en er is BOEBOT een robot platform: Bord Of Education.
er is EDB Education Development Bord, kortom van al die borden is de betekenins van de naam te achterhalen, maar ik kom niet achter de betekenis van het Italiaanse woord Arduino

groeten, Dré

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De oprichters noemden het bordje Arduino naar Arduin of Ivrea een belangrijke pief uit hun gemeente.

Founders Massimo Banzi and David Cuartielles named the project after Arduin of Ivrea, the main historical character of the town.[8] "Arduino" is also an Italian masculine first name, meaning "strong friend".

Toegevoegd na 4 minuten:
De Italiaanse wiki zegt dit (excuus voor het schaamteloos gebruik van koekel vertaler, maar mijn Italiaans is niet meer wat het geweest is.

De kaart naam is afgeleid van die van een bar in Ivrea (die op haar beurt weer vernoemd is naar Arduino van Ivrea , de eerste koning van Italië in 1002 ) bijgewoond(?) door enkele van de oprichters van het project.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi mr Tomaat, eigenlijk zijn alle antwoorden goed, maar ik kan er maar een aanwijzen. de jouwe is het meest kompleet, vandaar deze keus.

Andere antwoorden (2)

De naam komt van de italiaanse 'koning' Arduino.

Zie verder de bronnen, er staat volgens mij ook een f.a.q. op arduino.cc, maar ik vind die zo snel niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De betekenis van de naam Arduino is: dappere vriend.
Als het bordje van Nederlands fabrikaat was geweest, dan had het misschien Klein Duimpje geheten!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een klein duimpje :D