Nee, de reden dat bedrijven zijn overgestapt op breedbeeld schermen heeft twee redenen:
1. Het is goedkoper in productie>goedkoper voor de klant
2. Maakt grotere schermoppervlakten mogelijk(zonder dat de laptop een onhandig formaat krijgt.

Persoonlijk ben ik met je eens dat schermen met een verhouding 4:3(ouderwets) het fijnste is om tekst op te typen nieuwere schermen hebben 16:10 verhoudingen en meestal 16:9 verhoudingen.

Als je het fijner vindt met een hoog scherm te werken kan ik je alleen aanraden een laptop en een los scherm te kopen. Sommige losse schermen kun je namelijk 90 graden draaien zodat je er makkelijker tekst op kan verwerken.