Waarom is mijn computer de laatste tijd zo traag?

Ik heb een goede virusscanner en ook extra back-up gekocht. Onlangs ook nog schijfopruiming gedaan. Waarom is mijn computer dan toch zo stroperig de laatste tijd? Wat kan ik er tegen doen?

Toegevoegd na 50 seconden:
Het is een windows vista, nog geen twee jaar oud.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het kunnen heel veel dingen zijn in het kort:

- Een virus

- Achtergebleven dingen in je register

- Onnodige bestanden op je schijf

- Een te volle schijf

- Software die automatisch start en een deel van je
hardware gebruikt

- Een stuk hardware wat kapot (aan het gaan) is.

Er zijn wel dingen die je kunt doen:

- klik op start -> uitvoeren -> msconfig. Hier kun je alles uitzetten wat automatisch wordt opgestart. Zet alleen dingen uit die je niet gebruikt.

- Download een tooltje om je register na te lopen en als nodig te fixen. http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=324448

- Defragmenteer je harddisk: http://www.vistarewired.com/2007/02/15/defragment

- Verwijder tijdelijke bestanden: http://www.ccleaner.com/

- Zet onnodige dingen uit: http://www.vistatuneup.com/windows-vista/performance/tuneup-vista-performance-tweaks/

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Optimize-Windows-Vista-for-better-performance

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2110595,00.asp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Virusje wellicht...

en defragmenteer de boel eens grondig...

En voor een goede werking MOET je home-partitie voor 25% leeg zijn, zorg daar dan ook maar meteen voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb zelf ook zo'n probleem gehad. Ik heb mijn router er tussenuit gehaald, dus de computer rechtstreeks op het modem, en hij is weer snel. Kwam bij mij waarschijnlijk, omdat ik overgestapt ben naar fiberpower (60 mbps) en ik had nog een 58 mb router.
jc54
14 jaar geleden
Het kan zijn dat er heel veel programma's draaien en dat je geheugen vol zit. Het kan ook zijn dat je er een slechte processor erin hebt.
Virusscanner zegt niks of je computer snel is. Virusscanners zeggen alleen of er virussen op staan, die je computer slomer kunnen maken. Je schijfruimte heeft weinig met je snelheid te maken. Wel kan het zijn dat je vaak met bestanden aan het slepen bent. Dan kan het zijn dat deeltjes van programma's op verschillende locaties staan waardoor je leeskop op de schijf telkens naar een andere plaats moet.

Druk eens op Ctrl+Alt+Del. Vervolgens naar het tabblad prestaties. Bij CPU staat hoeveel % van je processor word gebruikt. Staat deze op 100%, dan is je computer trager doordat hij niet snel kan rekenen. Je zult dan of wat lichtere programmas moeten draaien of een andere processor in de laptop doen. Dit is niet met 1, 2, 3 gedaan.
Het kan ook zijn dat je geheugen vol zit.
Druk weer op Ctrl+Alt+Delete en ga weer naar het tabblad prestaties. Bij wisselbestand staat hoeveel van je geheugen in gebruik is. Als deze bijvoorbeeld op 512 MB staat en je hebt maar 512 MB geheugen in je computer zitten, gaat je computer de harde schijf als geheugen gebruiken. Dit werkt een stuk slomer.
Hoe kan je zien hoeveel geheugen in je computer zit?
Dit kan op meerdere manieren, Systeeminformatie. Hier kom je door bij deze computer op de rechter muisknop te drukken en dan op eigenschappen te klikken. Je krijgt deze eigenschappen ook door bij Start op Uitvoeren te klikken en vervolgens sysdm.cpl in te typen. Dan staat er bij tabblad algemeen, rechtsonderin, wat informatie over je computer. Vaak staat er achter de snelheid van je processor hoeveel geheugen je hebt. Bijvoorbeeld Kloksnelheid: 1.66 GHz, 1,99 GB
Ook kan je zien hoeveel geheugen je hebt door naar Systeeminfo te gaan. Hier kom je via Start > uitvoeren en vervolgens msinfo32 in te typen. Bij systeemoverzicht staat er ergens Totaal fysiek geheugen. Hier staat 2.048,00MB
In dit geval zit er dus 2 GB geheugen in mijn computer.
Bij de prestaties in Windows taakbeheer staat er bij wisselbestand geen 2 GB. Dit betekent dus dat mijn geheugen nog niet vol zit, en er dus nog geen informatie word weggeschreven naar mijn vaste schijf.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oje, je hebt Vista :P Beetje voor niks getypt.
Geen idee hoe je overal komt met Vista...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervuiling; en dan bedoel ik niet dat hij vies is maar dat er teveel aan programma's opstaat waarvan bij het opstarten delen van worden geactiveerd.
Veelal staan er in het register bestanden die voor deze vertraging zorgen. Om er vanaf te komen zul je de PC moeten opschonen:

- scannen op virussen, spyware en adware
- overtollige bestanden verwijderen
- niet gebruikte software verwijderen
- register opschonen
- hardeschijf defragmenteren

Als je dit allemaal hebt uitgevoerd dan zou het allemaal weer wat soepeler moeten lopen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja, indien je dit zelf allemaal te "eng" vindt of niet weet hoe het moet dan zijn er in de handel handige programma's te verkrijgen die dit voor je kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is flauw, ik weet het :-). Maar waarom koop je geen Mac ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kan helpen (het is aardig wat werk om alles weer goed te krijgen, maar minder dan een nieuwe install draaien) is een nieuw profiel in Windows aan te maken.

Om draaiende processen te analyseren is Process Explorer een handig Tool: http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

Om op te schonen kun je de Glary Utilities gebruiken: http://www.glaryutilities.com/ of de Eusing Registry Cleaner http://www.computeridee.nl/downloads.jsp?id=2504514&rubriek=1620616 maar verwacht geen wonderen