Welke mogelijkheid tegen nalatige, blunderende computer service?

Ik heb een computer service bedrijf aan huis laten komen voor verwijderen van verouderd anti-virus programma en het installeren van een ander programma.

De medewerker is eigenlijk werkzaam voor een ander bedrijf (en na informatie vertelt hij dat hij daar een percentage op "vangt"). Ik betaal hem 50 euro.

Installatie mislukt, hij zou thuis uitzoeken wat er fout is,
maar ik hoor niets van hem. Ik bel hem daarna nog 3 keer,
hij maakt afspraken, zegt weer af, komt niet opdagen.

Uiteindelijk laat ik een ander bedrijf komen, die constateeert dat ik een Trojan heb, die de falende heer R. dus over het hoofd zag en waardoor de zaak mislukte.
Ik vraag een verklaring zwart op wit.

Vandaag heb ik mijn geld teruggevraagd. Ik had geen factuur ontvangen, hij werkt kennelijk zwart, maar ik heb het laatste telefoongesprek geregistreerd ,waarin duidelijk wordt wat hij deed en wat ik hem betaalde.

Ik heb hem een week gegeven om mijn geld terug te geven zo niet dan ga ik naar een advocaat of naar een incassobureau. Met procerskosten claim voor hem.

Weet iemand nog andere mogelijkheden? Geld is geen probleem. Ik wil alleen simpelweg niet belazerd worden.

Ik heb een journalistieke achtergrond, makkelijk bij een eventueel proces.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Lastige situatie, want je hebt (zoals je zelf zegt) het servicebedrijf opdracht gegeven om een nieuw antivirusprogramma te installeren. De opdracht was dus niet om eventuele spyware op te sporen en te verwijderen.

Als ik een garagebedrijf opdracht geef om het remlicht van mijn auto te vervangen en de nieuwe lamp blijkt niet te werken, mag ik dan van het bedrijf verwachten dat ze de bekabeling en andere onderdelen gaan checken? Ik vind dat discutabel. Van een goed bedrijf mag je verwachten dat ze "alles doen wat nodig is" om het probleem te verhelpen, zeker als je daarvoor opdracht geeft. Maar ging jouw opdracht wel zover?

In elk geval hoort het bedrijf de gedeclareerde kosten terug te betalen, want zij hebben wanprestatie geleverd doordat ze de virusscanner niet aan de praat kregen. Maar ik denk dat de inspanningen én de kosten die je moet maken om je geld terug te krijgen, niet opwegen tegen die 50 euro. "Gelijk hebben" en "gelijk krijgen" zijn twee verschillende zaken. Soms kun je beter even slikken en je verlies nemen.
Pieter2011
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Inderdaad.
Ik ben als student jaren geleden door mijn stagebedrijf Q. uit O. ook voor 200,- de mist ingegaan. Advocaat raadde mij ook af om er een zaak van te maken, omdat het 1. mondelinge afspraken waren en 2. niks op papier stond. Ik zal verder geen details geven want dat is dat bedrijf niet waard, maar die wisten precies hoe ze het moesten spelen (die 2 eigenaren moesten natuurlijk hun patserbak érgens van betalen). Eind van het liedje is dat ik dus 200,- misliep, maar ik hoef me nergens voor te schamen, en dat bedrijf wel.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, dat soort dingen is vaak heel frustrerend. Ik kan ook heel slecht tegen onrecht en heb altijd de neiging om "het gevecht aan te gaan". In de loop der jaren heb ik geleerd om mijn verlies te nemen als de kwestie eigenlijk niet de moeite waar is om voor te vechten. Dat is bitter, maar soms het verstandigste wat je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ooit eens gedreigd mijn rechtsbijstandverzekering in te schakelen (die ik helemaal niet had?. In no time was de zaak toen geregeld. Misschien is dat een optie?
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, ik ken die truc! En bedrijven zijn vaak ook heel gevoelig voor negatieve publiciteit. Als je vroeger dreigde met de opmerking "Ik zal Pieter Storms wel bellen" dan gingen ze direct overstag. Nog steeds helpt het wel als je met Kassa of Radar dreigt. UPC heb ik na maanden ellende met een rechtszaak gedreigd. Toen werd ik direct door een of andere manager gebeld en stonden er binnen een halfuur twee servicewagens voor de deur.

Andere antwoorden (1)

Mijn naam is Rudi van Docuprof.

Bij deze wil ik zelf reageren op het verhaal van deze heer. En dat doet deze heer trouwens niet onder zijn echte naam.

De opdracht:
Ik heb hem in april geholpen bij problemen met zijn computer, die door een derde persoon waren veroorzaakt, vanwege een slechte (de-)installatie van een gratis anti-virusprogramma. De 40 euro (!) waren de kosten voor het corrigeren van die foute installatie van dat programma en het beantwoorden van zijn verdere vragen. Daar wilde hij zelf geen rekening van, maar is in mijn administratie gewoon verwerkt als particuliere opdracht.

Anti-virus programma:
Als advies heb ik hem inderdaad G Data aangeraden om te installeren als beveiligingssysteem en hem er op gewezen dat het een proef versie van 30 dagen.
In de drukte van mijn werk kon ik hem niet snel genoeg verder helpen en heeft hij, ook begrijpelijk, zelf verdere acties ondernomen. Mijn verlies van deze klant. Voor een afdoende beveiliging van een computer is een klant echter altijd zelf verantwoordelijk, hij had een dergelijk anti-virus programma ook zelf via internet of in een winkel kunnen aanschaffen. Mijn aanbod om hem alsnog te helpen heeft hij afgeslagen.

Nogmaals mijn excuses aan deze heer omdat ik niet de service heb kunnen leveren, die ik ook graag zelf had willen bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Netjes dat jezelf reageerd op dit probleem!!
Misschien kun je meneer wel tegemoet komen met een kleine vergoeding? (het verlies delen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geachte lezers, Gezien de reactie van deze heer, kunnen jullie je hopelijk begrijpen dat ik het hierbij laat rusten. Rudi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rudi: ik zeg verder niets maar ik vind het raar dat jij vindt dat 'deze heer' met zijn eigen naam zou moeten posten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze man adverteert wekelijks in de streek waar ik woon (westbrabant), ik wil die Bensen bedanken om te laten weten hoe hij met zijn klanten omspringt, die Rudi moet ik dus NIET bellen bij computerproblemen.