Welke mogelijkheid tegen nalatige, blunderende computer service?

Ik heb een computer service bedrijf aan huis laten komen voor verwijderen van verouderd anti-virus programma en het installeren van een ander programma.

De medewerker is eigenlijk werkzaam voor een ander bedrijf (en na informatie vertelt hij dat hij daar een percentage op "vangt"). Ik betaal hem 50 euro.

Installatie mislukt, hij zou thuis uitzoeken wat er fout is,
maar ik hoor niets van hem. Ik bel hem daarna nog 3 keer,
hij maakt afspraken, zegt weer af, komt niet opdagen.

Uiteindelijk laat ik een ander bedrijf komen, die constateeert dat ik een Trojan heb, die de falende heer R. dus over het hoofd zag en waardoor de zaak mislukte.
Ik vraag een verklaring zwart op wit.

Vandaag heb ik mijn geld teruggevraagd. Ik had geen factuur ontvangen, hij werkt kennelijk zwart, maar ik heb het laatste telefoongesprek geregistreerd ,waarin duidelijk wordt wat hij deed en wat ik hem betaalde.

Ik heb hem een week gegeven om mijn geld terug te geven zo niet dan ga ik naar een advocaat of naar een incassobureau. Met procerskosten claim voor hem.

Weet iemand nog andere mogelijkheden? Geld is geen probleem. Ik wil alleen simpelweg niet belazerd worden.

Ik heb een journalistieke achtergrond, makkelijk bij een eventueel proces.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lastige situatie, want je hebt (zoals je zelf zegt) het servicebedrijf opdracht gegeven om een nieuw antivirusprogramma te installeren. De opdracht was dus niet om eventuele spyware op te sporen en te verwijderen. Als ik een garagebedrijf opdracht geef om het remlicht van mijn auto te vervangen en de nieuwe lamp blijkt niet te werken, mag ik dan van het bedrijf verwachten dat ze de bekabeling en andere onderdelen gaan checken? Ik vind dat discutabel. Van een goed bedrijf mag je verwachten dat ze "alles doen wat nodig is" om het probleem te verhelpen, zeker als je daarvoor opdracht geeft. Maar ging jouw opdracht wel zover? In elk geval hoort het bedrijf de gedeclareerde kosten terug te betalen, want zij hebben wanprestatie geleverd doordat ze de virusscanner niet aan de praat kregen. Maar ik denk dat de inspanningen én de kosten die je moet maken om je geld terug te krijgen, niet opwegen tegen die 50 euro. "Gelijk hebben" en "gelijk krijgen" zijn twee verschillende zaken. Soms kun je beter even slikken en je verlies nemen.

Mijn naam is Rudi van Docuprof. Bij deze wil ik zelf reageren op het verhaal van deze heer. En dat doet deze heer trouwens niet onder zijn echte naam. De opdracht: Ik heb hem in april geholpen bij problemen met zijn computer, die door een derde persoon waren veroorzaakt, vanwege een slechte (de-)installatie van een gratis anti-virusprogramma. De 40 euro (!) waren de kosten voor het corrigeren van die foute installatie van dat programma en het beantwoorden van zijn verdere vragen. Daar wilde hij zelf geen rekening van, maar is in mijn administratie gewoon verwerkt als particuliere opdracht. Anti-virus programma: Als advies heb ik hem inderdaad G Data aangeraden om te installeren als beveiligingssysteem en hem er op gewezen dat het een proef versie van 30 dagen. In de drukte van mijn werk kon ik hem niet snel genoeg verder helpen en heeft hij, ook begrijpelijk, zelf verdere acties ondernomen. Mijn verlies van deze klant. Voor een afdoende beveiliging van een computer is een klant echter altijd zelf verantwoordelijk, hij had een dergelijk anti-virus programma ook zelf via internet of in een winkel kunnen aanschaffen. Mijn aanbod om hem alsnog te helpen heeft hij afgeslagen. Nogmaals mijn excuses aan deze heer omdat ik niet de service heb kunnen leveren, die ik ook graag zelf had willen bieden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100