Als ik op internet naar een bepaald product heb zitten zoeken krijg ik de dagen daarna altijd reclames over deze producten te zien. Hoe werkt dit?

Ik bedoel dus hoe andere sites weten dat ik op dat product heb zitten zoeken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als je op Google een ziekopdracht invoert wordt dit door ze opgeslagen, net zoals je ip-adres ed. zodat er de volgende keer dat je deze zoekopdracht invoert ze persoonlijke advertenties bij kunnen plaatsen over dit product. Als je g-mail hebt dan zie je ook steeds advertenties staan over jouw laatste paar zoekopdrachten. Google heeft er bij gezegd dat dit door software wordt gedaan, maar in het artikel dat ik hierbij voeg kan je lezen dat er al misbruik is gemaakt door personeelsleden van alle gegevens die ze opslaan en gebruiken!

Toegevoegd na 39 seconden:
ziekopdracht moet uiteraard zoekopdracht zijn :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan gebruik je vast Google als zoekmachine. Die registreert precies naar welke woorden je zoekt en past de advertenties daarop aan. In Firefox kun je die ellende voorkomen door Adblock Plus te installeren (waarbij je geen advertenties meer te zien krijgt) en/of met een invoegtoepassing voor het afmelden van advertentiecookies: https://www.google.com/ads/preferences/html/intl/nl/plugin/pluginfaq.html

Toegevoegd na 13 minuten:
Je vraag "hoe het precies werkt" is niet te beantwoorden. Google geeft dat geheim niet prijs, want het bedrijf verdient er veel geld mee. Voor adverteerders is het natuurlijk enorm aantrekkelijk om, via advertenties, direct te kunnen inspelen op iemands interesses. Zo krijg je, wanneer je bijvoorbeeld op Google "hotel in Tirol" invult, even later een advertentie van zo'n hotel in beeld. Voor een adverteerder erg interessant!

Met de invoegtoepassing die ik hierboven noem, worden er geen cookies meer opgeslagen van de zoekgeschiedenis bij Google. Ook kun je je privacy beschermen door voortaan gebruik te maken van een andere zoekmachine, bijvoorbeeld Ixquick of Bing. Die registreren je zoekgedrag niet.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die Adblock werkt super, ik ben nu ook op goeievraag de advertenties kwijt!
Pieter2011
11 jaar geleden
Klopt, ik heb zelfs nog nooit een advertentie gezien... En mocht er toch eentje doorglippen dan kun je die via je rechtermuisknop blokkeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga die Adblock proberen. Bedankt.
Pieter2011
11 jaar geleden
Die werkt perfect! Maar je kunt die dus alleen gebruiken met Firefox als browser; niet op Internet Explorer dus. Als je toch nog een advertentie tegenkomt, klik er dan met je rechter muisknop op en ga onderaan in het schermpje naar Adblock Plus, advertentie blokkeren.
Dit gaat niet alleen via google, maar komt ook door cookies en allerlei andere programmaatjes die op je PC meeliften zodra je bepaalde sites bezoekt. Als je facebook gebruikt en niet uitlogt voor je gaat surfen, zal dit effect nog veel groter zijn. Allerlei sites gebruiken manieren om je te volgen en dus te adverteren met dingen waar jij je interesse in getoond hebt.

Je kunt je inschrijven bij het volg-me-niet register (even googelen) en daar kun je ook precies zien welke bedrijven jou op dit moment volgen. Zodra je daar aangeeft dit niet te willen, krijg je nog wel reclame te zien, maar niet meer gericht op jouw surfgedrag. Als je helemaal geen reclame wilt zien, zul je inderdaad een adblocker moeten installeren. Er zijn er diverse, welke geschikt is hangt af van je browser. Even googelen op ad blocker + free download + (naam van je browser) en je vindt er diverse.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Dat volg-me-niet-register lijkt heel mooi, maar mijn ervaring is dat het in de praktijk niet werkt: de volgende dag zijn alle instellingen alweer verdwenen. Geen idee of dat komt door b.v. de opschoonprogramma's op m'n pc, maar om het te laten werken zou ik die pagina elke dag opnieuw moeten invullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad zeker niet waterdicht, al was het alleen maar doordat adverteerders vrijwillig mee moeten doen. Wie dus geen zin heeft om zich te houden aan wat de consument aangeeft, adverteert vrolijk verder. En als je vaak dingen download, je een search bar met allerlei toevoegingen gebruikt, of als je inderdaad een heel sterke filter met allerlei opschoon-dingen hebt, dan zul je je regelmatig opnieuw moeten inschrijven. Het werkt wel, maar tot op zekere hoogte inderdaad. Daarbij vind ik alle ads irritant, ook als het me niet interesseert. Mijn adblocker werkt niet meer naar behoren sinds kort, dus dat moet ik opnieuw uitzoeken. Maar ik vind het al heel fijn dat ik niet meer het idee heb dat alles wat ik opzoek me overal achtervolgt, want het is inderdaad bizar om te zien hoe één zoekterm of één bezoek aan een site je ineens advertenties oplevert van exact die producten die je via bijvoorbeeld een webshop hebt bekeken. En dan zoek ik expres niet via google of andere zoekmachines die je zoektermen opslaan, dus daar kan het niet aan liggen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, Lies! Het is van de zotte dat iedere aanslag op je toetsenbord door allerlei websites wordt vastgelegd. Overigens liep een vriendin van me tegen hetzelfde probleem aan als jij: Adblocker kwam telkens met de mededeling dat er maar tot een maximum van x advertenties kon worden geblokkeerd, tenzij ze de betaalde versie nam. Sinds ze gebruik maakt van Firefox met Adblock Plus is ze van dat probleem verlost. En geloof het of niet, maar ik heb op internetpagina's eigenlijk nooit advertenties gezien. Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hé, dan heb ik waarschijnlijk dezelfde adblocker, die alleen eerder wél alles blokkeerde. Ik surf met IE, moet nog kijken wat ik eraan kan doen. Het is inderdaad een vreemd gebeuren, dat volgen op internet. Je kunt als gebruiker aangeven dat je níet gevolgd wilt worden, maar eigenlijk zou je natuurlijk toestemming moeten geven om wél gevolgd te worden.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, ik denk dat die adblocker opeens in een betaalde versie is veranderd, want vroeger werkte-ie bij haar prima. Gelukkig heb ik haar eindelijk kunnen overtuigen dat Firefox veel leuker en sneller is. Heel veel extra mogelijkheden met add-ons: https://addons.mozilla.org/nl/firefox/, waaronder dus Adblock Plus. Het is even wennen, maar de indeling van de browser is precies hetzelfde. Alleen kent Firefox bladwijzers i.p.v. favorieten.
.