kan een netwerkbeheerder zien wat je op internet doet (url adressen wachtwoorden etc.)?

Ik woon in een begeleid wonen traject en we zitten hier allemaal op een gezamenlijk netwerk en een van de bewoners beheerd dit netwerk. Ik vroeg me af of hij als netwerkbeheerder kan zien wat ik op internet surf en intyp etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Een goede netwerkbeheerder KAN zien wat je allemaal doet, inclusief de URL's die je bezoekt en eventueel ook wachtwoorden als die niet versleutelt over het netwerk gaan. Of een netwerkbeheerder dit ook mag is een heel andere vraag en zal van bedrijf tot bedrijf ook verschillen en is ook nog afhankelijk van de situatie.

Als een netwerkbeheerder een programma als Wireshard gebruikt, kan hij daarmee het netwerkverkeer "opslaan" als PCAP file. Om er voor te zorgen dat hij het netwerkverkeer van 1 specifieke computer te zien krijg, kan hij deze ene computer via een HUB aansluiten (dus niet via een switch) Ook kan hij middels ARP spoofing zorgen dat al het netwerkverkeer via zijn computer loopt en vervolgens in Wireshark aangeven dat alleen het verkeer van die ene computer opgeslagen wordt.

Het is niet super eenvoudig, maar een beetje netwerkbeheerder moet de skills wel hebben om dit te kunnen. Het analyseren en/of inzichtelijk maken van de PCAP files is ook niet heel eenvoudig.

Verder kun je middels een passwordsniffer natuurlijk ook nog het eea aan wachtwoorden achterhalen.
zie bijgevoegde links.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord maar wat me van mijn kant meer interreseert is of het ook mogelijk is voor mij om daar iets aan te doen. Of is surfen via TOR de enige mogelijkheid.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is lastig om je te wapenen tegen iemand die de controle heeft over een netwerk, maar vergeet niet dat iedereen binnen een netwerk dergelijke "trukjes" kan uithalen en het netwerkverkeer kan analyseren. Dit hoeft dus niet perse een beheerder te zijn. Als je "safe" wilt surfen moet je eigenlijk zorgen voor een eigen internetverbinding. Dan kan alleen je provider nog kijken wat je doet, maar dat is aan heel strenge regels gebonden, waaraan zij zich wel zullen houden. Als je niet wilt dat andere meekijken met wat je doet kun je bv ook een USB-dongle nemen en internetten via Mobiel internet. Dat is uiteraard een stuk duurder, maar voorkomt wel dat mensen meekijken.

Andere antwoorden (5)

niet zo gemakkelijk volgens mij... Dan zou hij software op jou computer moeten zetten denk ik...
Als je het zeker wilt weten, moet je via een programma als TOR gaan surfen... Het kost alleen wel een hoop internetsnelheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft hij een programmaatje waarmee hij dat inderdaad kan zien, maar hij zal ongetwijfeld wel rekening houden met je privacy ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch vind ik dit een zeer onprettig idee, dit is gewoon een bewoner met aardig wat verstand van computers. Is er op het continu surfen met TOR geen enkele manier om mijn pc hiertegen te beveiligen?
Het is te zien. maar dan ziet hij het hele netwerk, niet persé wat jij typed of bezoekt. dus stel dat je met 10 mensen op dat netwerk zit, dan ziet hij het van alle 10 de mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar onze computers hebben namen binnen zo een netwerk, of wordt dit niet gecategoriseerd per computernaam maar gewoon als een homp aan adressen in een bestand gezet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Via de namen kun je alleen bij elkaars bestanden hebben, dit kan niet al je een wachtwoord op je account zet. dan moet deze netwerk beheerder dit wachtwoord weten. Dit kan niet via het internet. Hij kan wel bepaalde websites blokeren in het netwerk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoeld een wachtwoord op mijn windows account?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je weet hoe dat moet neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik heb het nu gelijk even gedaan.
Iedere pc in het netwerk heeft een eigen ip nummer. Een systeembeheerder kan via de log zien waar je allemaal bent geweest.
Meestal gaat een beheerder pas kijken als hij en signaal krijgt via het netwerk (software) dat er veel data gebruikt wordt door een ip adres. Vaak komt dit vele datagebruik door radio oid te luisteren. Het is voor een beheeder niet veel werk om jou gedrag te kunnen zien. Of hij daar behoefte aan heeft is een tweede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt dat je mogelijk zelf ervaring hebt als systeembeheerder van een klein netwerk. Is er dan egt niets dat ik kan doen om mijzelf te beveiligen tegen mogelijke privacyschending. Als er een vakman als systeembeheerder hier werkte had ik er niet zo een probleem mee gehad. Echter is dit gewoon een bewoner en ik vind het een onprettig idee dat hij zomaar alles kan inzien wat ik opzoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je data over het bekabelde netwerk verstuurd zal het niet makkelijk zijn om 100 anoniem te kunnen internetten. Nogmaals elke pc heeft een ip nummer wat te herleiden is binnen het netwerk. Het is niet voor niets dat systeembeheerders vaak een geheimhoudingsverklaring moeten tekenen. Verder hebben systeembeheerders een hekel aan gebruikers die op pornosites komen. Dit omdat er daar nogal wat virussen vandaan komen. Is er geen wifi signaal in de lucht waar je gebruik van kunt maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas is er hier geen wifi nee en dit zit me egt dwars. Je zegt dat er geen 100% garantie is dus dat is duidelijk. Maar is er dan werkelijk niets dat ik kan doen om zo dicht mogelijk bij 100% te komen. En hoe moet ik me voorstellen dat dit werkt, in het pand waar ik woon wonen 10 mensen allemaal met een pc op hetzelfde netwerk. Is het zo dat de netwerkbeheerder kan klikken op ip X en dan all adressen ziet die ik heb opgezocht of ziet hij een grote lijst aan URL'S die zijn opgezocht door alle 10 de gebruikers van het internet?
Het is mogelijk maar dan moet diegene zo goed zijn met computers. Je kunt via de router eventueel zien wat het internetverkeer is en daar staat ook het IP adres bij. Dus als die je IP Adres heeft dan kan hij zeker zien wat jij aan het doen bent. Zolang die dat niet heeft kan die nooit zien wat jij aan het doen bent. Hij kan dan alleen zien wat er op de router gebeurt