Wat is de betekenis van het cmd-tekentje op de iMac en heeft het een naam?

De cmd (command-) toets op mijn iMac heeft een 'keltisch' tekentje. Zie hieronder een plaatje. Op de cmd-toets rust het tekentje op 2 hoekjes in plaats van op 1 puntje. Heeft dit tekentje een betekenis en een naam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Samsung: gewoon, omdat ze het een mooi logo vonden. Strak en ook leuk dat het een betekenis heeft. Het logo was ook makkelijk te stileren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij werd dat teken vroeger ook al op de telex gebruikt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een telex kon aan de rechterkant ook een teken staan, maar niet hetzelfde.Ik begrijp denk ik wel welk teken je bedoelt, maar wat de functie daarvan is weet ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op mijn MAC staan zowel het appeltje als de " Keltische knoop".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan heel goed, maar in het menu staat bij command het klaverblad teken

Het beste antwoord

Het symbool is een knoop en staat bekend als "Bowen's Knoop". In feite is het niet eens geknoopt. Het is een teken dat je terugziet in bewegwijzeringen bij bezienswaardigheden.

De unicode naam voor dit symbool is ook "Place of Interest Sign".

Volgens wikipedia wordt het als volgt vreklaart:

Apple gebruikte eerst een toets met het Apple logo, maar Steve Jobs vond dat de appel als logo al zo vaak terug kwam dat een ander logo moest worden ontworpen. Vanwege een deadline zocht bitmap artiest Susan Kare in een lijst met logo's en zag dit klaverachtige blad dat wordt gebruikt om interessante plaatsen aan te duiden (vooral in Scandinavië).Toen ze het aan het team liet zien vond iedereen het wel leuk en werd het vanaf 1984 de commando toets.

Toegevoegd na 5 minuten:
Andere benamingen voor het logo zijn het St. Hannes kruis.

Waarschijnlijk is de keuze voor het logo bij Apple vooral een desigaspect. Dit is altijd al leidend geweest. Vormgeving van de hardware, maar zeker ook het OS is altijd erg belangrijk geweest en hier is altijd veel aandacht voor.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bijgaand het Zweedse verkeersbord voor "Place of interest".

Toegevoegd na 18 minuten:
Susan Kare was een belangrijke ontwerper voor Apple en heeft behoorlijk wat iconen ontworpen. Haar filosofie is dat goede iconen eigenlijk bewegwijzeringen zijn. Daarbij heb je maar enkele aspecten nodig om tot een essentie te komen. Veel van haar iconen, zeker oude apple iconen (zie de bijgaande website karen.com) zijn met dit uitgangspunt ontworpen.

Interessant is te lezen dat zo'n designer bij een deadline ook maar gewoon eens in een lijstje met logo's duikt om ideeën op te doen en dat jaren later zo'n icoon nog steeds gevoerd wordt vanwege de eenduidigheid en herkenbaarheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit teken komt heet ook wel het "Saint John's Arms" of "Place of Interest Sign" en werd al in de oudheid gebruikt in noord europa.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het werd dus gebruikt om een plek van belang of interessante plek ("Place of Interest Sign") aan te geven. het word in Scandinavië nog steeds gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, maar Apple koos het niet omdat het al zo lang werd gebruikt of omdat ze zochten naar een logo met de betekenis "ineterssante plek". Het was immer maar gewoon een commandotoets. Het logo op de commandotoets komt ook in het menu voor en daar stond ook al een Apple logo. Dat was wat teveel en Susan Kare kwam toen bij dit logo uit.
Dat symbool wordt "klaver" genoemd. (In het Engels "cloverleaf"). Het heeft de vorm van een klavertje vier. Je kunt het maken met de code U+2318.
Dit tekentje werd door Steve Jobs gekozen om het oorspronkelijke appeltje te vervangen, omdat er teveel Apple logo's in het menu zaten waardoor het onduidelijk werd. Op sommige toetsenborden staat naast de klaver nog het appeltje.
Amadea