Drie laptops op èèn draadloos netwerk, zodra de 'ene bepaalde' online komt zijn de anderen niet meer vooruit te branden?

Mijn zoon belooft aldoor met de hand op zijn hart dat hij ècht niets aan het downloaden is. Toch zijn de laptops van mijn man en mij niet meer vooruit te branden zodra hij de zijne opstart, terwijl er voor die tijd nog niets aan de hand was.

Waar kan dit nog meer door komen? Het valt wel op dat dit telkens gebeurt zodra mijn zoon zijn laptop/internet opstart.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Druk op de laptop van je zoon op Control-Alt-Del. Kies dan voor Taakbeheer (of Task Manager).

Je krijgt dan een programmaatje te zien.

Maak het scherm van dat programmaatje groot genoeg om alles goed te kunnen zien. Bovenin zie je drie tabs. Klik op de tab die Netwerk (of Networking) heet.

Nu zie je een lijn die aangeeft of de laptop van je zoon netwerkverkeer heeft. Als er verder geen programma's lopen op die laptop, zou die lijn helemaal onderaan moeten staan, in de buurt van de 0%. Die 0% moet je ook in het witte vlak onderaan kunnen zien.

Mag soms best een paar % zijn, maar niet continu (ver) boven de nul.

Is het toch boven de nul, dan is er *iets* actief dat netwerkverkeer genereert. Spoor op welk programma dat is, en beëindig dat programma. Dan ben je van je problemen af.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zegt dat het enige wat niet op nul staat is "Wireless networking", en die schommelt tussen de 12%-13%. Die mappen sluiten wat je in je vorige reactie zei weet hij niet hoe hij dat moet doen. Nah ja, beetje moeilijk zo via-via, want ik heb daar ook geen verstand van, maar misschien kun je dat nog wat toelichten aub? Anders kijk ik morgen zelf wel even als hij op school zit en de pc niet nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PS. Even ter verduidelijking: er is hier niets geheimzinnigs in huis, maar het is een tiener met een *crush* en hij heeft nu eigenlijk even geen tijd om mams en paps te helpen met hun laptop sneller maken vanwege krabbels en priveberichten op Hyves enzo, en wij hebben daar nu ook even niks mee te maken, maar ik mag morgen wel even kijken zonder zijn privacy te schenden, vandaar ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Ah, helder. Die 12%-13% betekent dat er netwerkverkeer is. Dat netwerkverkeer is 12% tot 13% van het maximum dat *zijn laptop* aankan. Ik vermoed nu, dat het draadloze netwerk minder capaciteit heeft dan de netwerkkaart van de laptop. De hoeveelheid netwerkverkeer is dus "slechts" 12% van wat de laptop aan zou kunnen. Maar het draadloze netwerk zelf (dus niet de laptopkant, maar de verbinding tussen laptop en modem) is voor bijna 100% belast. Daardoor komen jullie er niet meer door.
Cryofiel
14 jaar geleden
Over het mappen sluiten: Elk Torrent-programma is bedoeld om bestanden met anderen te kunnen delen. In je Torrent-programma geef je aan, in welke mappen anderen mogen rondkijken. Dat rondkijken gebeurt anoniem, en die anderen mogen alles zien wat in die mappen staat. Vinden ze het interessant, dan mogen ze dat ongevraagd downloaden vanaf de laptop van je zoon. Dat laatste veroorzaakt het vele netwerkverkeer, en daarmee het dichtslibben van jullie netwerkverbinding. Ik mag trouwens hopen, dat je zoon *alleen* *sommige* mappen heeft opengesteld voor de buitenwereld. Zo niet, dan is dat heel triest voor zijn privacy. Goed, de eerste truc is: zoek uit welke map(pen) in zijn torrent-programma zijn opengesteld voor de buitenwereld. Geef dan in het torrent-programma aan, dat er geen enkele map meer openstaat voor de buitenwereld. Sommige torrent-programma's staan dat toe; dan ben je klaar. Andere torrent-programma's staan dat niet toe. In dat geval kun je kijken *welke* mappen openstaan, en die mappen met Windows Verkenner helemaal leegmaken. Dan kan de rest van de wereld wel rondneuzen in die mappen, maar ze vinden slechts een grote leegte, en kunnen dus niet veel netwerkverkeer meer veroorzaken. De definitieve oplossing is natuurlijk het compleet de-installeren van het torrent-programma. Da's echter wel heel rigoureus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi cryofiel, ik ben er eindelijk even aan toe om in die U-Torrent van mijn zoon te kijken. Maar hoe kom ik bij die mappen die jij noemt? Ik zie bij Preferences wel van alles staan maar het is abacadabra voor mij.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, ik ken die torrent-programma's niet. Ik kan je dus zo snel niet vertellen hoe je uitvindt welke mappen jouw U-Torrent voor iedereen toegankelijk heeft gemaakt. Hopelijk leest een U-Torrent-gebruiker mee, en kan die een verlossende tip geven.

Andere antwoorden (5)

Mogelijk draait er op die laptop of een p2p programma of een voip programma. Peer-to-peer programma's blijken de netwerk verbinding te kunnen laten crashen door het grote aantal verbindingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt 99,9% door torrent-gek*t op de PC van je zoon.
Je stelt daarmee anderen in staat bij jou te downloaden. Aangezien je upload beperkt is - en hard nodig om gewoon te internetten - is er dan niets meer vooruit te branden.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je dit even nader verklaren Antwoordman, en eventueel ook wat we daartegen kunnen doen? Is echt geen leuk meer aan zo :-/ Maar we zien ook verder niks bijzonders op/in zijn laptop want die hebben we al nagekeken (waar hij bij was) hoe dit kon komen. Maar dit mòet haast wel bij de zijne wegkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, hij zegt net dat hij wel U-Torrent(?) op zijn laptop heeft staan maar dat deze niet automatisch opstart met Windows 7.
Cryofiel
14 jaar geleden
Laat hem bij U-Torrent eens *alles* dichtzetten voor de buitenwereld. Dus géén gedeelde mappen. Is dat niet mogelijk, laat hem dan alle gedeelde mappen helemaal leegmaken. Dan is er voor de buitenwereld niets interessants meer te vinden op zijn laptop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. Ik heb dit -evenals jouw antwoord hieronder- even aan hem doorgespeeld en hij gaat het nu even bekijken...
Waar het om gaat is de bandbreedte van jouw internetverbinding en van het type modem. Als het alleen gebeurt als je zoon op het internet gaat, dan zou ik inderdaad op de menubalk van zijn pc rechtermuisklik doen en taskmanager inklikken. Kijken wat voor programma en processen er bij hem draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een kans dat er een worm actief is op de computer. Deze kan proberen om grote hoeveelheden email te versturen of om op andere computers binnen te komen.

Controleer dus de virusscanner, is deze nog actueel en niet verlopen? Eventueel zijn er op internet pakketten te vinden waarmee je de computer kunt scannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een en ander is afhankelijk waar het Accesspoint staat en waar de verschillende laptops zich bevinden. Staat de laptop tussen jullie laptops en het accesspoint, controleer dan eens op het moment dat je zoon online komt wat er met de sterkte van het signaal gebeurt.

Het is goed mogelijk dat er van alles aan de hand is, maar kijk eerst eens naar het meest simpele:
Minder signaal is lagere snelheid, is traag internet.

Daarna kun je kijken wat er op de verschillende laptops aan software aanwezig is die gebruikmaakt van internet. Indien mogelijk verwijder die programma's eens tijdelijk.

Werkt dat niet, zorg dat je goede anti-virus software hebt (zelf gebruik ik Norton Internet Security 2010, 3 licensies voor ca 50 euro) en controleer alle systemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zijn er in het accesspoint (router) ook nog voorkeuren ingesteld? Prioriteit voor bepaalde systemen? Bandbreedte toewijzingen? (afhankelijk van merk en soort of dit kan)

Verder: Indien je zoon een oudere laptop heeft met bijvoorbeeld een 801a/b kaart en jullie gebruiken 801b/g op het accesspoint, dan zal deze mogelijk omschakelen op het moment dat hij met zijn tragere protocol online komt (soms zelfs als het AP in Mixed mode staat).