Nee, je rekeningnummer is privé en zo is ook je NAW (naam, adres, woonplaats) alléén bekend bij de bank, en zelfs zij mogen dit NIET doorgeven!

Wat je wel kan doen is het volgende (doen) lezen:

Schriftelijk verzoek aan eigen bank
U moet de NAW-gegevens schriftelijk opvragen bij uw eigen bank. In uw brief legt u uit wat er gebeurd is en geeft u het rekeningnummer op waarnaar de betaling is overgemaakt. U kunt hierbij verwijzen naar artikel 5.2.3 van de gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen, waarin het volgende staat vermeld:
" Door een Financiële instelling worden in het kader van de normale afwikkeling van het betalingsverkeer Persoonsgegevens doorgegeven aan de wederpartij. Tevens worden, tenzij vooraf anders is overeengekomen, aanvullende Persoonsgegevens verstrekt aan de bij de verdere Verwerking van Persoonsgegevens betrokken partijen, voor zover deze redelijkerwijs noodzakelijk zijn voor verificatiedoeleinden of reconstructiedoeleinden."
Op grond van dit artikel kan uw bank de gegevens opvragen. Uw eigen bank bepaalt uiteindelijk zelf of en wanneer in dat geval de NAW-gegevens van de begunstigde bekend worden gemaakt.

Aangifte
Wanneer de bank niet bereid is om de NAW-gegevens te verstrekken, kan getracht worden om via een aangifte bij de politie alsnog achter de gegevens te komen. De politie kan middels een vordering aan de bank de NAW-gegevens opvragen van de rekeninghouder.
Nadat u aangifte hebt gedaan, moet u wel regelmatig bij de politie informeren naar de stand van zaken, nu aan men aan (kleinschalige) oplichtingszaken nauwelijks prioriteit toekent. Blijft onderzoek of resultaat te lang uit, dan kunt u daarover klagen bij het gerechtshof middels een klaagschriftprocedure ex artikel 12 Sv.

Toegevoegd na 50 seconden:
je rekeningnummer en je NAW gegevens zijn vertrouwelijk én privé. banken mogen dit NIET doorgeven, tenzij er een hele goede reden is voor is.

Toegevoegd na 2 minuten:
... nog één keer (want ze mogen het wel doorgeven)

banken bepalen zelf of ze het doorgeven of niet, ze hanteren de regel dat het privé is. Ze MOGEN het dus wel, alleen met een goeie reden geven ze het aan u.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is niet mogelijk. Wanneer je dit nodig hebt omdat er onrecht is aangedaan (dat vermoeden heb ik), dan kun je dit aangeven bij je bank, en aangiften doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is misschien een mogelijkheid. Maar alleen als het om een rekening gaat bij ING (vroeger een girorekening) en als je zelf ook zo'n rekening hebt. Je kunt dan via internetbankieren een euro overmaken naar dat nummer. Het systeem vult zelf de naam bij het nummer in, hetgeen je moet bevestigen. Vervolgens kun je de handeling afbreken.
Je krijgt dus alleen de naam, geen adres of woonplaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik dacht ook aan deze mogelijkheid. Maar het kan nog beter. Je hoeft zelfs helemaal niets over te maken naar dat rekeningnummer. Wat je doet is: vul in dat je 1 euro wilt overmaken, vul het rekeningnummer in, en vul bij de naam (de "t.n.v.") iets willekeurigs in, bijvoorbeeld Cryofiel. Klik dan op de knop "Opslaan, naar verzendlijst". Het systeem zal dan een foutmelding geven: "
Bij de ING is onder deze Betaalrekening de naam [xxx] bekend. Heeft u de juiste Betaalrekening ingevuld? Zo ja, klikt u dan op "Opslaan" om de opdracht op de verzendlijst op te slaan. (Meldingscode: 14.11.1.47)
" Vervolgens annuleer je de betaling. Je hebt nu de naam die bij deze rekening hoort.