kan met mijn CD/DVD Brander geen muziek branden. Ik heb vandaag speciaal CD-R er voor gekocht. Maar hij ziet hem niet en leest hem niet hoe kan dat?

Ik wil muziek er op zetten en branden. Ik heb lege CD-R gekocht. En wil hem branden maar iedere keer ziet hij hem niet. Als ik op branden klik dan doet hij de cd er steeds uit. Hoe kan dit en wat voor probleem is dit????

Toegevoegd na 1 uur:
IK HEB EEN lite-on dvdrw ldw-851s ata device

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Er vanuit gaand dat je brander gewoon gekoppeld is (dus herkend door je computer en het brandprogramma), kan het zijn dat het cd schijfje dat je gekocht hebt gewoon niet in orde is, kapot dus. Dit gebeurd wel vaker. Probeer dan gewoon een ander cd-tje.
Als de brander geen enkele cd accepteert dan is er meer aan de hand.

Dat kan variëren van driver fouten tot vuil op de lens van de laser in de brander.

De meeste brand-programma's hebben een testfunctie in zich waarmee je de brander kunt testen op brandsnelheid.
Meestal te vinden in de taakbalk onder opties.

Kun je dit onderdeel activeren en geeft de test een geldige uitslag dan mag je ervan uitgaan dat de brander correct werkt en in orde is. Krijg je een melding als: read/write error, dan is er iets met de brander mis.

De brander test zelf al in de voorfase vóór het branden of de laser correct werkt dmv korte write/read (schrijf/lees) opdrachten naar de laser te sturen. Krijgt de brander tijdens die test dezelfde informatie terug als dat hij heeft verzonden dan is de test OK. Het brandprogramma kan dan de cd volschrijven.
Zoniet dan zal hij de cd uitwerpen, het branden gaat dan niet.

Wat heel vaak voorkomt is dat de lens van de brander gewoon vervuild is. Dit gebeurd vooral als de brander heel weinig gebruikt wordt en de omgeving waarin hij staat gerookt wordt of simpel door neerslag van stof.

Door de vervuiling (een soort aanslag op de lens) wordt de laserbundel vertroebeld waardoor de te schrijven informatie onzuiver op de cd terecht komt en daarmee de verificatie informatie niet correct terugkomt.

De remedie hiervoor is schoonmaken van de lens.
Dit kan met speciale cleaning kits die hiervoor op de markt zijn, maar is de vervuiling echt ernstig dan is deze oplossing niet toereikend.
De brander zal dan uitgebouwd en opengemaakt moeten worden om de lens met de hand en met wat zuivere alcohol schoon te maken.

Driver fouten kun je oplossen door naar de site van de fabrikant te gaan (Lite-On) en bij support naar de nieuwste driver voor je model te zoeken en deze te downloaden en installeren.

Kijk ook naar de laatste updates voor je brandprogramma. Ook dat is belangrijk voor het goed functioneren van de brander en het resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Probeer dit eens:
Klik op het windows symbooltje, en klik rechts op configuratiescherm. Klik op Hardware en Geluiden en dan bij Apparaten en Printers op Apparaatbeheer. Klik links op het pijltje naast DVD-/cd-rom-stations en klik dan op je speler. Bovenin staan 10 tekentjes. Klik eerst op de 8e (Stuurprogramma's bijwerken). Klik vervolgens op: Automatisch naar bijgewerkte stuurprogramma's zoeken. Hij gaat dan online zoeken naar de nieuwste software voor je driver. Is er iets gevonden, download en installeer hem dan. Zo niet, klik dan op sluiten. Klik dan opnieuw op je speler en druk ditmaal op het 10e knopje (Uitschakelen). Klik vervolgens op ja. Het apparaat zal dan niet meer werken. Start nu je pc/laptop opnieuw op en ga vervolgens terug naar je Apparaatbeheer. Klik opnieuw op het 10e knopje (ditmaal is dat Inschakelen). Sluit Apparaatbeheer en probeer hem opnieuw te branden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt dat wonderprogramma van Roy proberen, heeft mij goed geholpen.