Op de site van thuiskopie.nl wordt het keurig uitgelegd:

"Consumenten betalen voor deze thuiskopie indirect een vergoeding: de verkoopprijs van elke blanco cd of dvd bevat een bedrag dat bestemd is voor de auteursrechthebbenden. Dit is geregeld via Artikel 16 van de Auteurswet, waarin staat dat voor het kopiëren op blanco dragers, zoals videobanden, blanco dvd’s en cd’s, een vergoeding moet worden afgedragen. Zo krijgen de componisten, de muzikanten en de producenten toch een vergoeding voor hun artistieke prestatie. Dat is niet meer dan redelijk: zij verkopen door het kopiëren immers minder cd’s en dvd’s."
http://www.thuiskopie.nl/

Het is nu weer even in het nieuws, omdat de rechter heeft bepaald, dat die heffing ook moet gelden voor o.a. MP3-spelers, USB-sticks en DVD-videorecorders. Dat kun je hier lezen:
http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws/artikel/nieuws/thuiskopieheffing-wordt-uitgebreid-naar-mp3-spelers/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland loopt het soms ook een beetje uit de hand hoor ;-) Er is ook veel kritiek op Buma/Stemra. Ik vind die heffing niet zo'n probleem. Wat mij betreft mogen ze die heffing verdubbelen, maar dan tegelijkertijd wel het downloadverbod opheffen. We hebben officieel geen downloadverbod maar wel een uploadverbod; maar dat is hetzelfde, want als niemand uploadt, valt er ook niets te downloaden. Gewoon een flinke heffing op dragers, en verder alles vrij. Dat is de enige oplossing voor dit probleem.

Andere antwoorden (1)

Een wens van artiesten die hun royalties in rook zien opgaan. Voorheen zat er al een extra heffing op CD's en DVD's waarmee inkomstenderving (downloaden) enigszins werd gecompenseerd. Maar nu veel mensen die CD's en DVD's niet echt meer gebruiken en direct backuppen op een externe HD, of 't direct op hun MP3-speler zetten, zouden deze media volgens hun dus ook belast moeten worden met zo'n heffing.

't Is arbitrair, dat geef ik je erbij. Als je een RAID systeem hebt voor safety-backup.. moet je dan 2x dokken voor een schijf die je als enkele schrijf gebruikt? Gewoon een voorbeeldje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sta er in dat opzicht een beetje tussenin. Ja, het klopt dat vooral de kleine artiesten uitkijken naar die heffing, die hebben elke euro nodig. Ja, het zullen vooral die kleine artiesten zijn die zichzelf heel wat vinden, en gefrustreerd zijn over het gebrek aan (zakelijke) erkenning. Een makkelijke uitspraak zou zijn dat ze maar moeten optreden en daar hun geld uit moeten halen (albums als promotie ipv primaire inkomstenbron). Maar.. echter.. er zijn ook (kleine) artiesten die geen performers zijn maar gewoon studiomensen. Die maken studioalbums om naar te luisteren en zijn geen echte live act, bijvoorbeeld omdat hun werk zo complex en groot is dat je er gewoon niet mee kunt schnabbelen. Juist die mensen zijn helemaal afhankelijk van albumverkoop en eventueel airplay op tv.