Dual core of quadcore smartphone?

Ik wil een nieuwe smartphone kopen. Ik zit te twijfelen tussen de Samsung galaxy note en de HTC One X. De Note heeft een 1,4 ghz geklokte Dual Core cpu en de HTC One X een 1,5 ghz geklokte Quad Core. Wat is beter??? En is die Quad Core nou echt zo energie zuinig? Of kan je beter dual core houden? Derde optie is wachten op de Galaxy S3 van Samsung die ook een Quad Core krijgt.

Maar waar het op neer komt is dus Dual Core of Quad Core?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Wat in de reactie ook genoemd word een quad core zal gewoonweg sneller zijn, en erg goed voor multitasken. Ze hebben het er wel over dat deze energie zuiniger zou zijn, hier geloof ik zelf niet veel van. Als je niet veel intern geheugen verbruikt is dit wel mogelijk. Maar wanneer je veel apps draait op je smartphone zal dit weinig uitmaken. Persoonlijk zou ik voor de Note gaan, maar dit is omdat ik dit design mooier vind. Wil je een iets snellere telefoon, dan moet je voor de HTC gaan. Een goede optie is inderdaad wachten op de Samsung galaxy S3 welke de S2 natuurlijk moet gaan overtreffen en welke de bijna net zo veel inch is als de note en sneller dan de HTC. en uiteraard zal die komen met android 4.0.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld eigenlijk hetzelfde voor smartphones als voor gewone pc's wbt dual en quad. Als je een hoop kleine applicaties naast elkaar hebt draaien kun je haast de MHz'jes bij elkaar optellen. Gaat het je meer om een enkele relatief zware applicatie (zoals een game bv) en dat die het goed moet doen dan telt het aantal MHz'jes per core weer meer dan alles bij elkaar opgeteld. Tenzij het gaat om multithreaded applicaties maar ik denk dat die zeker voor smartphones nog erg zeldzaam zijn.
Natuurlijk heb je ook nog verschil in gebruikte cpu's niet elke cpu zal evenveel gedaan krijgen per MHz.

Komt er dus op neer dat er geen strak ja of nee antwoord te geven valt. Helaas zullen er denk ik ook niet heel veel vergelijkende tests te vinden zijn aangezien niet al die of de meeste op een vergelijkbaar OS draaien zelfs van android alleen zijn er tal van verschillende "distro's".

Dat van het zuinig zijn. Ik heb er zo mijn twijfels bij. Misschien dat ze vooral doelen op gemiddeld verbruik en dat er bv cores uitgeschakeld worden wanneer die niet echt gebruikt worden. Dan ligt het verbruik bij flinke belasting waarschijnlijk gewoon een stuk hoger.
Aan de andere kant zou het mogelijk kunnen zijn dat die quads weer een stuk kleiner gebakken zijn wat doorgaans weer energiebesparing oplevert. Maar of dat dat ze dan ook echt zuiniger maakt dan een voorgaande serie duals cores?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou naar een winkel gaan en de apparaten naast elkaar leggen. Heb ooit een htc gekocht, maar vond toen dat htc zeer slecht had nagedacht over de useability (als je belde kwam er een grote ophangen knop in beeld die je altijd wel een keer raakte tijdens een gesprek... Zeer vermoeiend). Volgens mij is de Samsung populairder dan de htc. Hoe snel de telefoon is hangt uiteindelijk af van de software die op het ding zit. Want toen ik de touch diamond had (htc) hadden ze goed hun best gedaan om het ding er gelikt uit te laten zien in menu's en zo. Daardoor was dat ding bijzonder traag geworden...