Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke Mac is een goede keuze om filmpjes te monteren, met een programma zoals final cut pro?

Liefst toch redelijk professioneel, kies ik dan voor een book of desktop?
Ik heb altijd met pc gewerkt, maar men raad me aan om grafische programma's toch beter met Mac te doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Ik heb zelf een Macbook pro, de goedkoopste. Hoe duurder, hoe beter de laptop wordt. Maar misschien is de goedkoopste wel goedgenoeg voor het werk dat je gaat doen.

Klopt dat Mac erg sterk is omtrent grafische producten. Ga, indien mogelijk, even langs bij een store of kijk op de Apple site wat de mogelijkheden zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha Kittekop,

Naar mijn idee is het een beetje achterhaald dat Apple veel beter is voor grafische toepassingen. Dat argument stamt vooral uit de goeie oude tijd dat macOS stukken stabieler was dan windows. Daarnaast waren de toenmalige powerpc processoren zeer snel in de grafische toepassingen. Ook was er het bijkomende grote voordeel dat mac als een van de weinige in staat was om kleuren op het beeldscherm behoorlijk overeen te laten komen met kleuren vanuit de printer. Dat laatste heeft alles te maken met de standaardisatie in hardware die apple wel heeft en windows pc's niet. Inmiddels kun je op de pc ook zeer goed je monitor calibreren.

Enfin, behoorlijk jaren negentig allemaal. Dat neemt niet weg dat Apple nog steeds heel erg geschikt is, echter loopt de pc niet echt achter. Het is dus een kwestie van smaak.

Dat brengt me op het volgende. Bedenk eerst waarom je op mac wilt overstappen, je bent immers de pc gewent. Alleen omdat 'mensen' zeggen dat het goed is lijkt me een magere reden.

Als je die beslissing hebt gemaakt. Videobewerken heeft naar mijn idee altijd de voorkeur op een desktop. Het liefst met twee monitoren om je timeline een beetje deftig kwijt te kunnen. Tenzei je natuurlijk een draagbaar systeem nodig hebt. Ook belangrijk is dat een vergelijkbaar geprijsde desktop in principe altijd sneller is dan een laptop.

De afweging is dus aan jou. Ga je voor optimale snelheid en werkcomfort met een laptop of voor mobiliteit?

succes met je keuze
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing