Een vraag over accu labtop compaq 6720s? (zie omschrijving)

Ik had mijn laptop van vista naar 7 geüpgraded.
alles werkte prima en mijn accu ook maar toen zag ik dat er een harde schijf was met hp utilities ofzo als naam en die had ik geformateerd om meer ruimte te krijgen voor mijn laptop. en daarnat ik dat had gedaan ging volgens mij toen de accu erg achteruit. nu, als ik hem aanzet zonder oplader erin is hij binnen 3 minuten leeg, en als ik hem oplaad is hij weer kei snel opgeladen. wie weet hoe ik dit moet oplossen? die software die erop stond er terug opzetten? of iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je accu is helaas aan z'n eind. Laptopaccu's gaan zo'n 800 tot 1000 oplaadbeurten mee. Dat wil zeggen dat als je je accu in goede conditie wil houden je niet te vroeg de accu moet herladen maar steeds dan pas als er nog zo'n 15% capaciteit over is. Je laptop geeft zelf aan wanneer de accu herladen moet worden.

Het feit dat ie in 3 minuten leeg is en met een klein halfuurtje volledig opgeladen aangeeft, is het overlijdensbericht van je accu. Dit heeft niets met de software te maken die je verwijderd hebt of nieuw geinstalleerd. Accu's zijn nu eenmaal kwetsbaar en beperkt houdbaar.

Overigens kun je de laptop gewoon blijven gebruiken, ook met die overleden accu. Gewoon permanent aan de oplader. Ik gebruik mijn laptop alweer 2 jaar op deze manier. Ik ga geen 150 euro uitgeven voor een nieuwe accu die hoe dan ook ook weer na 2 jaar de geest geeft.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uw batterij heeft het inderdaad begeven maar het is niet zo dat u de batterij pas mag bijladen als die tot 85% gezakt is.
Dat was wel zo met de oude Ni-Cd. De nieuwere types mogen continu bijgeladen worden. Uzelf heeft een Li-ion batterij van 47Wh of 55Wh die trouwens geen € 150 maar hooguit € 80 kost.

Wel is het mogelijk dat de software die weg geformateerd heeft nodig is voor het beheer van uw batterij.
Die software bepaald wanneer de laptop op verlaagd vermogen overgaat, bv het beeldscherm minder helder maakt, maar ook wanneer een batterij bijgeladen wordt, enz.
Die instellingen kan u zien in "Energiebeheer".
Zie foto in bijlage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar je doet fysiek langer met een Li-ion-accu als je al vroeg oplaat, zoals bij 75%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, vroeger moet u batterijen volledig ontladen alvorens bij te laden, dit is niet meer nodig.
Ik zou de accu kalibreren, dan moet je de laptop aanzetten zonder lader, en dan gaat hij vanzelf uit (dus leeg).
Dan sluit je de lader aan, dan zet je hem aan en je laat hem gewoon aan (zonder slaapstand, enz..).
Als hij vol is, haal je de lader eruit.
En een accu heeft vaak een laadcycli (hoe vaak je van 100% naar 0% kan gaan) van 250 tot 500.
En een accu heeft ook een soort van cellen, die nemen ook steeds af.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of dat HP Utilities had drivers voor het moederbord, waardoor je laptop het verkeerd aangeeft, en dus te vroeg afsluit; want een Windows-laptop sluit al af voor 0%, anders kan de accu naar veel keer kapot gaan.
Ik zou ook een herinstallatie van Windows 7 overwegen, maar laat HP Utilities wel staan.