Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kost het enrgie om een kristal in een LCD op "licht doorlaten" te zetten?

Of kost het juist energie om het licht tegen te houden? Of allebei? Dit in het verlengde van mijn eerdere vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/google-black-energiebesparend-lcd-monitor.30850

Toegevoegd na 1 minuut:
enrgie = energie :-)

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Wat denk je zelf? Haal eens de batterijen uit een apparaat met een LCD-display. Wordt ie dan licht of donker?
Juist!
Oei, dit was geen antwoord, maar een tegenvraag....
(Lees meer...)
AWM
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Maar wel duidelijk. Ja een helder antwoord +1
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat is niet zonder meer waar. Dit is ook afhankelijk van hoe het polarisatiefilter vóór het display erop zit. Draai voor de grap dat filter van een rekenmachine of horloge maar eens om. Dan krijg je witte letters op een zwarte achtergrond...
Dit zou betekenen dat als je de batterij er in die situatie uithaalt je een zwarte achtergond krijgt. Dus ik vind dit zeker niet zomaar een +1 waard. (niet dat ik je nu meteen een -1 geef hoor :-) )
De meeste energie gaat naar de backlight, de achtergrondverlichting. Dus het zal weinig uitmaken wat voor kleur het kristal aangeeft, en het zijn trouwens per pixel 3 kristallen, RGB.

Die kunnen licht blokkeren door er spanning op te zetten, dus een zwart scherm zal een fractie meer verbruiken.

Maar dan heb je er ook nog mee te maken dat sommige lcd schermen hun achtergrondverlichting automatisch dimmen als het merendeel zwart is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing