Werkt google black ook energiebesparend op een LCD monitor?

Doordat er een zwarte achtergrond is zou een conventionele CRT monitor minder energie verbruiken.

Dat is inderdaad heel logisch. De lamp van een LCD brandt echter constant.

Nu zijn er echter ook verhalen dat voor het verzenden van de info "zwarte achtergrond" minder bitjes verstuurt hoeven te worden dan voor het verzenden van de informatie "witte achtergrond"

Op deze manier zouden alle knooppunten in een netwerk waar deze info doorheen gaat een fractie minder energie verbruikt worden. Kan iemand dit verhaal onderbouwen?

http://www.blackle.com/

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Beide argumenten zijn een beetje onzinnig.
Het aantal CRT's is zo klein geworden dat het nauwelijks wat uithaalt. En het verzenden van de achtergrondkleur van een website heeft niets met energieverbruik te maken.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een groot deel van communicatie gebeurt serieel. Het verzenden van bitjes is niet tijdsloos.... Een reeks bitjes van een groter formaat zal dus meer energie verbruiken omdat bv een router langer bezig is.
Je kunt dit argument zonder goede onderbouwing dus niet zomaar van tafel vegen Antwoordman... :-)
Dus doe je naam eer aan en kom met een onderbouwd antwoord. ps je kunt natuurlijk gewoon gelijk hebben hoor, maar dan zou ik graag willen weten waarom :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog een ps;
volgens de site http://www.blackle.com/ zelf: 1,554,035.832 Watt hours saved
AWM
14 jaar geleden
Hahaha!
En nou wil het toeval dat de kleur zwart in HTML uit nullen bestaat. Dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En die nullen moeten nog steeds verstuurd worden....
Dit argument is een beetje zoiets als: het is morgen 0 graden. Er is dus geen weer.... :-)
Het staat gewoon in de FAQ. En als je dat zeker wil weten, dan zul je het moeten testen. Met meerdere monitoren. Leuke test trouwens.