Kan het TOR-netwerk, niet simpelweg geblokkeerd worden voor particulier gebruik?

Gister heb ik Undercover in Nederland gekeken, ik was geschokt toen ik zag wat voor gekken er gebruik maken van het TOR-netwerk. Op dit netwerk laat je immers nooit een IP-adres achter waardoor iedereen zo zijn ding kan doen, in dit geval zochten mensen naar kinderporno.
Wel moet ik zeggen dat dit netwerk ook goede dingen doet, maar particulieren in Nederland hebben hier toch niks aan. Is dit niet te blokkeren bij de providers, dit kunnen ze wel gezien het pirate bay verhaal.
Of zie ik iets over het hoofd waar we dit netwerk toch voor nodig kunnen hebben (particulier).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt heel erg ingewikkeld. Het TOR netwerk word zoals ook al gezegd door Alberto ook gebruikt in dictator landen. Verder word het TOR netwerk ook gebruikt door informanten/tipgevers met bepaalde dingen. Verder word het ook door "normale" mensen gebruikt met bijvoorbeeld het uploaden van films/muziek. Ik hecht hier waarde aan, omdat ik altijd films download. En het belangrijkste! ALS het Tornetwerk platword gelegd, heb je helemaal geen spoor meer naar die viezerikken. Nu ze nog online zijn via tor, zijn ze toch nog te trasseren. Is wel erg moeilijk, maar het kan. Verder kan justitie altijd de echte IP-adressen opvragen bij de beheerders van TOR.com, maar dan krijg je weer problemen met de grondwet.... Erg ingewikkeld dus allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Providers zijn er al niet blij mee dat ze TPB moeten blokken, als je denkt dat ze TOR moeten blokken ben je helemaal verkeerd bezig. Wat wil je eigenlijk, dat we ons scharen bij landen als China die precies bepalen wat wel en niet kan op het internet. https://blog.torproject.org/blog/tor-partially-blocked-china de term kinderporno is hard op weg een soort wondermiddel te worden voor politici om het internet compleet te reguleren. Mensen moet je aanpakken, niet protocollen, torrent/TOR/VOIP zijn manieren om data te versturen. Als die data strafbaar is moet je de daders oppakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het wegen-netwerk, niet simpelweg geblokkeerd worden voor particulier gebruik? Gister heb ik Blik op de Weg gekeken, ik was geschokt toen ik zag wat voor gekken er gebruik maken van het wegen-netwerk.

Het beste antwoord

1. TOR is niet alleen een netwerk voor pedofielen. Er zullen best wel pedo's opzitten maar ook veel mensen uit landen met censuur of andere vormen van onderdrukking. Zij kunnen dan anoniem kritiek uiten en toch geblokkeerde sites bezoeken (denk aan ThePirateBay nu)
2. Het is niet te blokkeren want het is niet te herkennen, dat is het hele punt van het netwerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het idee achter TOR is juist dat iedereen het kan gebruiken, zonder te worden gecontroleerd door kwaadwillende overheden, censurerende dictaturen en andere minder fraaie dingen die de pers- en persoonlijke vrijheid ernstig inde weg kunnen zitten ; een situatie die wij in Nederland absoluut totaal niet kennen, maar waar in veel landen wel degelijk mensen mee te maken hebben.

Het ' is' van niemand, dus je kunt het ook niet even blokkeren of afschaffen. Dan zou het hele doel ook weg zijn trouwens, of het zou onmiddellijk opnieuw uitgevonden worden.

Het middel zelf is dus niet slecht, maar kan, zoals ALLE middelen, slecht gebruikt worden. TOR afschaffen is eigenlijk net zoiets als fotografie verbieden omdat je blote kinderen kun fotograferen, of MSN afschaffen omdat je daarmee contact kan leggen met kinderen.

Kinderporno en pedofielennetwerken zijn een groot probleem, en het is nog maar de vraag of internet het probleem ERGER heeft gemaakt, of alleen maar ZICHTBAAR(der), en in dat laatste geval is het juist goed, omdat je daarmee meer handvatten hebt om het aan te pakken. Het blijft echter ee kat- en muisspelletje ; ' al is de programmeur nog zo snel, de hacker achterhaalt hem wel ' leerde ik een goede 20 jaar geleden al.

Kortom : het kan niet, het moet ook niet want het doet ook veel goeds, het afschaffen zelf lost niks (definitief) op en er zou meteen wat nieuws voor in de plaats komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal geblokkeerd, maar je kunt er wel voor zorgen dat 'jouw' server/netwerk niet meer bereikbaar is voor TOR gebruikers.
Jouw vraag is overigens geen oplossing. Het is een beetje zoals de politiek oplossingen graag ziet maar in de huidige Internet wereld zijn dat Trojaanse overwinningen. Er zijn al veel meer 'anonymizers' beschikbaar, en ze worden bij elke blokkade van een service beter. Kijk maar eens naar Tribler, een onstopbaar torrent netwerk van Nederlandse bodem...