Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil tussen een IP-adres en een mac-adres?

titel spreekt voor zich.
(Met mac-adres bedoel ik niet het adres van een mac van apple)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed, dan nu het enige juiste antwoord: Een MAC-adres is een uniek nummer voor een apparaat binnen een Ethernet netwerk. Elke poort in een Ethernet netwerk beschikt over een MAC-adres. Dus je ethernet aansluiting op je laptop, je computer, je TV, je router en je switch. allemaal een uniek MAC-adres. Een IP-adres is een uniek nummer op een IP-netwerk. Het IP protocol is een netwerk dat werkt op een hogere laag dan Ethernet. Kortom, IP kan worden gesproken op/over een Ethernet netwerk. Om dit in context te plaatsen: Ethernet kan de postbezorg dienst zijn, waar IP de gesproken taal in de brief is die ik verstuur via de Ethernet postbezorg dienst. Ik verstuur dus een Nederlandse brief (IP) via de post (Ethernet). Het Internet werkt met het IP protocol. Computers op Internet kunnen elkaar via unieke IP-adressen bereiken. Je router beschikt over een 'adresboek' tussen IP-adressen en MAC-adressen en kan zo IP-pakketjes over het Ethernet protocol sturen naar het ethernet apparaat met het juiste MAC-adres. IP kan worden gesproken over verschillende lager liggende netwerk protocollen. Dat kan Ethernet zijn, meer ook bv. TokenRing of PPP. PPP was het protocol dat werd gebruikt bij het traditionele inbellen met een modem. Dan werd er IP gesproken over PPP. In alle tot op heden gegeven reacties worden foutieve antwoorden gegeven:
- De reactie van gvrox is in grote lijnen wel juist, maar haalt er allerlei zaken bij zoals routers, DHCP en NAT die voor je vraag niet relevant zijn.
- Een MAC-adres is wel degelijk te wijzigen. Dit kan zelfs standaard in Windows.
- Een IP adres om je netwerk te testen tenzij je dns wil omzeilen? Dat is zoveel onzin in 1 zin dat ik niet eens weet wat ik er op moet zggen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Het mac-adres is een unieke code die aan elke netwerkaansluiting hangt. Je router kan deze code bijvoorbeeld gebruiken om jou op het lokale netwerk steeds hetzelfde IP adres te geven. Buiten je lokale netwerk is dit mac adres niet van belang meer.

Het IP adres is het (numerieke) adres waar pakketjes vanaf en naartoe gestuurd worden; daarbij heb je een extern IP adres van je router (en dat wordt uitgegeven door je internet provider), en interne IP adressen die door de router uitgegeven worden. De router zorgt er ook voor dat pakketjes van buiten naar het juiste interne adres worden gestuurd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met "netwerkaansluiting" in de eerste zin bedoel ik b.v. netwerkkaarten of aansluitingen op een moederbord (dus ethernet waar je kabels inplugt), en ook WiFi adapters (al dan niet ingebouwd) hebben een mac adres.
(Lees meer...)
gvrox
13 jaar geleden
Een MAC adres is voor local netwerk verkeer op laag 2.
Een IP adres is voor local en wan verkeer op laag 3.
Een MAC adres zit vast aan elke ethernet netwerkkaart.
Een IP adres wordt geven / geleend aan een netwerkkaart.
Een MAC adres is iets waar gebruikers nooit mee te maken [horen] te hebben [dan is er echt iets helemaal fout].
Een IP adres kun je gebruiken om je netwerk te testen [terwijl je DNS wilt omzeilen].
Een MAC adres ziet er zo uit: 01:23:45:67:89:ab
Een IP adres zo: 12.13.14.155
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een MAC adres is hardwarematig, absoluut uniek voor elke individuele aansluiting en niet veranderbaar. Een IP adres is een, in principe vrij te programmeren, software adres dat hieraan moet worden gekoppeld t.b.v. internetverkeer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gvrox
13 jaar geleden
Is niet helemaal waar, bij veel netwerkadapters kun je de MAC zelf instellen (via de driver), en bijna alle routers kunnen het MAC adres aannemen van 1 van de PCs in het netwerk; dit was vroeger handig toen bv UPC op MAC adres controleerde, je kon niet zomaar een andere PC of router aan je kabelmodem hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je veranderd dan niet het hardware MAC adres, maar laat de adapter vanuit de software iets anders roepen dan eigenlijk de bedoeling is. Volgens mij is dit sowieso een oneigenlijk en gevaarlijk gebruik, en mogelijk zelfs illegaal. Lijkt me bovendien niet handig in een netwerk twee identieke MAC's te hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klepel <> klok
Lees gerust nog een beetje meer over de materie, DeKompjoeSmurf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga hier verder niet in discussie maar wat is er nu zo moeilijk aan een UNIEK identificatienummer, door de fabrikant -onder strenge regels- in de hardware aangebracht.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing