Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is precies het voordeel van zwarte google/internet?

Bespaar je er werkelijk energie mee? en hoeveel is dat? Wat is precies het voordeel in cijfers?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fremar
13 jaar geleden
Zwarte Google - Donker thema voor je dagelijkse google
nl.bpled.com/zwart-google.php - Nederlandeen altanatief zwart thema voor je dagelijkse google. omdat een zwarte achtergrond minder stroom nodig heeft is het ook energie besparend. http://nl.bpled.com/zwart-google.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Proxner, ik bedoel websites die een zwarte achtergrond hebben. Dit blijkt energie besparend te zijn. Maar mijn vraag daarbij is, waarom zijn vele grote websites (zoals Google) niet volledig overgestapt naar zwart?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het wordt ook wel "Blackle" genoemd.

En nee, de gedachte dat zwart minder verbruikt dan wit blijkt niet helemaal waar te zijn.

De hoeveelheid energie die een kleur verbruikt, hangt af van de technologie waarmee het scherm gemaakt is. De twee meestgebruikte typen computerschermen zijn CRT-schermen en lcd-schermen.

Voor CRT-schermen klopt het inderdaad dat een zwarte achtergrond minder energie verbruikt dan een witte, maar niet voor lcd-schermen. De meerderheid van de internetgebruikers beschikt over een lcd-scherm. Op een lcd-scherm verbruikt een zwarte achtergrond zelfs iets meer dan een witte, hoewel het verschil niet zo heel groot is.

Toegevoegd na 29 minuten:
M'n PC liep vast terwijl ik nog aan het antwoorden was, in ieder geval:

Op een CRT gebruik je 59 Watt in plaats van 74 Watt met een zwarte achtergrond.

Blackle.com claimt dat er 2,942,983.319 Watt bespaard is door het gebruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Maar het blijkt dus dat; wanneer ik een laptop heb met volle accu en probeer om zo lang mogelijk hier gebruik van te maken, het niet uit maakt of ik gebruik maak van zwarte of witte websites?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laptop heeft een LCD scherm.. Hierbij maakt het nauwelijks uit of je een zwarte of witte achtergrond gebruikt (zie m'n post).

Andere antwoorden (2)

Energie besparen door een zwarte achtergrond werkt niet bij een tft scherm. Trouwens, de mogelijkheden via deze site zijn veel minder uitgebreid dan de echte google home site
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je google opent krijg je een volledig wit scherm te zien. Een geheel wit scherm is voor sommige mensen niet prettig aan de ogen. Een beeldscherm is eigenlijk ook een lamp en op een witte website zit je als het waren gewoon in een witte lamp te staren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet de bedoeling van de site, maar kan wel een voordeel zijn, echter navigeer je daarna waarschijnlijk naar een witte site die dan nog feller en lijkt en meer verblindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om die reden heb ik ook een sneltoets om de kleuren van websites in negatief om te keren. Website ontwerpers moeten maar eens beseffen dat een website geen vel papier is.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing