Omdat computer vroeger gewoon neutrale, grijs/witte kantoortoestellen waren. Werd vooral door mannen mee gewerkt, en als je er een thuis had ,stond die ergens in een hoekje op zolder.

Sinds de computer zich als 'gezinsartikel' een plaats in de huiskamer heeft veroverd, ongeveer sinds begin jaren 90, zijn ze ook in aantrekkelijkere kleuren te krijgen. Apple was één van de eersten, met PC's in alle transparante Apple-kleuren. Vooral zwart en zilverkleur waren in de beginjaren populair.

Het geel dat je noemt komt voornamelijk door verkleuring door de jaren ; dat is zelden de oorspronkelijke kleur. Wel zie je ook oude computers (terminals vooral) in bruin en beige. Maar inderdaad, veel oude pc's hebben nog steeds die kleur, omdat dat nu eenmaal het meest gemaakt en verkocht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
De eerste Macs waren overigens net zo grijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dell kwam ook als een van de eerste OEM's met zwarte kasten geloof ik. Weet nog dat ik daar wel blij van werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, die grijze vond ik altijd al supermodern.
Onze allereerste ´pc´ (toen nog : computer voor thuis), 4K maar liefst, door mijn vader zelf gebouwd en waarmee we het Arpanet opgingen om Collossal Caves (voorloper van Zork?) te spelen enzo en ik mijn eerste BASIC-programmaatjes schreef, zat in een prachtig houten bakkie. Nu zouden we dat denk ik ' steampunk' mogen noemen :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geestelijk voorloper: Marc Blank and the team that created the Zork adventures cite (Collossal Caves) Adventure as the title that inspired them to create their game. They later founded Infocom and published a series of popular text adventures. http://en.wikipedia.org/wiki/William_Crowther Hij heeft dus ook Arpanet helpen ontwikkelen. Maar dat was allemelaal voor mijn tijd, ik speelde "grafische" adventures in CGA met dat vreselijk vloekende kleurenpallet roze/gifgroen (zwart wit was stukken mooier :D )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Toen oude computers nog nieuw waren, werden ze vooral vaak in kantooromgevingen gebruikt. Een grijze kleur paste toen beter bij het kantoorinterieur. Gelige kasten zijn over het algemeen verkleurde grijze kasten.
bamibal
12 jaar geleden
Gewoon omdat dat mode was.

Toen was er nog niet zo'n behoefte aan gezellige,
schreeuwerige, opvallende en aparte knalkleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Nope dat was het echt niet, er was gewoon geen keuze alles werd in die tijd qua computerkasten grijs/beige/wit geproduceerd. Een kleur had extra kosten met zich meegebracht en niemand had nog nagedacht over dat een computer een design item kon zijn. Zelfs rond toen ik mijn eerste kast kocht ('99 ofzo) waren de meeste kasten nog wit/grijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist. Er was geen keuze.
En omdat dat er niet was had je daar ook geen behoefte aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmh dat is een heel interessante uitspraak. Maar dan nog lijkt me mode echt het verkeerde woord. Maar misschien heb ik de verkeerde idee van het woord mode. Mode had het in mijn ogen geweest als het in de jaren 60 grijze, in de jaren 70 beige en in de jaren 80 zwarte kasten waren geweest. Maar nog even over behoefte, je beweert dus eigenlijk dat behoefte (in kleur in dit geval) alleen maar ontstaat op het moment dat er keuze is? Ik denk eerder dat wat Marleen zegt klopt: Sinds de computer zich als ‘gezinsartikel’ een plaats in de huiskamer heeft veroverd, ongeveer sinds begin jaren 90, zijn ze ook in aantrekkelijkere kleuren te krijgen. Ik weet toevallig dat er behoefte is aan gameconsoles (PS3/XBox) die uitgevoerd zijn als 19" apparaat zodat ze er hetzelfde uitzien als de rest van de audio/video apparatuur, zodat ze niet opvallen tussen de rest van de spullen, ik kan me voorstellen dat dit bij PC's op een gegeven moment ook zo was. Alle apparatuur metallic, PC in de woonkamer ook een metallic kast. Die gameconsoles in 19" uitvoering bestaan dus niet en hebben ook nooit bestaan, toch is er behoefte aan. MS en Sony zullen het vanwege de kosten en de geringe vraag waarschijnlijk nooit maken.
En door veroudering is veel van het grijze kunststof ook verkleurd / vergeeld door de tand des tijds, of eventueel nicotineaanslag, wanneer deze in een rookruimte heeft gestaan.