Wie zijn de americanem om het internet te blokkeren

Het gaat over SOPA. Het internet is toch niet van amerika? Waarom mogen zij dit doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Waarom denk je dat er zoveel acties zijn nu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eerst eens lezen wat SOPA is.
Zolang je niet in de VS woont heb je er geen last van.
Dat komt pas als Europa dit soort wetgeving in gaat voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal in Nederland natuurlijk niet zomaar... oh wacht http://tweakers.net/nieuws/79266/ziggo-en-xs4all-moeten-the-pirate-bay-blokkeren.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien de VS de toon zet in de wereld, zullen wij snel volgen.
Ritsuka
12 jaar geleden
In Nederland hebben wij er ook last van, plaatje van Amerikaanse site gehaald voor je Nederlandse blog? Hele site plat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vleermus > Nederland loopt 'voor' op de VS wat dit betreft hoor. Er wordt hier veel meer gecensureerd en weggehaald dan daar.

Antwoorden (2)

De oorsprong van het internet is terug te voeren tot ARPANET, een in 1969 in de Verenigde Staten gestart netwerk van universiteitsnetwerken dat later ook militaire netwerken met elkaar verbond. Inmiddels is het internet een mondiaal fenomeen, dat het karakter van massamedium heeft gekregen.

Het www (world wide web) hebben is sterk afhankelijk van de domeinnamen. Het beheer over de belangrijkste daarvan de TLD's (Top Level Domain, zoals .com, .nl, .org e.d) hebben de Amerikanen nog grotendeels in eigen hand gehouden. De lijst van TLD's wordt beheerd door Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) Het ICANN is formeel gezien een onderdeel van het Amerikaanse ministerie van handel.

De Amerikanen hebben het internet gebouwd. Van hen uit gezien is het begrijpelijk dat ze het voor een deel ook als 'hun' ding zien. Dat de wereld massaal heeft ingehaakt op hun uitvinding boeit ze maar ten dele.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ +
De Amerikanen kunnen het internet niet bokkeren en doen dat ook niet. Wel is er een wetsvoorstel gedaan waarin gesteld wordt dat bedrijven die een vestiging in Amerika hebben de verantwoording dragen voor websites die op hun apparatuur gehost zijn, danwel informatie die zij zelf op internet plaatsen. En dat deze informatie geen auteursrechtelijk beschermd materiaal mag bevatten.

Ze censureren dus bedrijven en websites met een basis in de VS. Dat kan, omdat die bedrijven zich aan de wet in de VS moeten houden.

Als jij echter een website maakt, met een .nl domein, en deze op jouw PC host, dan kan de VS daar niets over zeggen. Helaas hebben wij ook een regering die met dergelijke plannen bezig is.