Wat heb je nodig om toch tussen verschillende VLAN’s te kunnen communiceren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.cisco.com/en/US/docs/ios/12_2/switch/configuration/guide/xcfvl.html#wp1003652

Antwoorden (4)

Allereerst moet je de twee verschillende
WLan's eens beschrijven -

zijn het verschillende subnet delen
of verschillende protocollen ?

Met een bridge kun je twee verschillende netwerken overbruggen.

Met o.a Linux kun je zelf een bridge bouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik maakte een leesfout - heel spijtig vlan ipv wlan;
Dat is heel simpel, een router. Daar is hij in ieder geval voor gemaakt. Om vlans met elkaar te kunnen verbinden.

Maar jouw computer kan ook als router functioneren. Stel voor jij hebt 2 verschillende ipadressen op 2 verschillende netwerkkaarten. Dan kun jij deze gewoon met elkaar laten communiceren.

Let op dat jij hierbij een routering moet instellen. Dit heet 'route'. in Windows kun jij jouw route laten zien door in command prompt 'route print' te typen. Door 'route /?' te typen kun je meer info over het instellen van de routering te zien krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het communiceren tussen vlan's heet "intervlan routing", als je hiernaar gaat zoeken krijg je veel voorbeelden. Tevens nog een bron die je verder kan helpen.
Succes.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minimaal 2 netwerkkaarten of een router welke de verschillende VLAN's met elkaar verbindt en kennis van netwerken, IP en routing... :-)