Is defragmenteren nog wel zinnig?

Vroeger was het goed om regelmatig je computer te defragmenteren, zodat gedefragmenteerde bestanden weer bij elkaar kwamen te staan en je zo schijfruimte creëerde. Maar is dat in deze tijd met snelle besturingssystemen en grote hoeveelheid schijfruimte nog wel zo nuttig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als je een SSD hebt moet je het laten.

Het beste antwoord

Jazeker.
Defragmenteren moet je zien als het opruimen van een bibliotheek waarin alle boeken na van de plank te zijn gehaald, op een willekeurige plek worden teruggezet, tot je niks meer kunt vinden. Even alles weer op volgorde zetten, en je kunt er weer een stuk sneller bij.

Met die grote snelle computers tegenwoordig heb je gewoon een veel grotere bibliotheek, met veel meer planken en boeken, waarin het wellicht iets langer duurt, maar je uiteindelijk een nog veel grotere chaos krijgt. Defragmenteren (opruimen) blijft dus nuttig.

Omdat dat met een grote computer wel effe kan duren, is het handiger om regelmatig te defragmenteren, zodat het gewoon niet zo'n grote troep wordt. Met het programmaatje uit de link, defragmenteert hij automatisch elke keer dat je opstart, zonder dat je er eigenlijk iets van merkt. (Even downloaden, installeren & instellen naar wens).

Toegevoegd na 39 seconden:
(Het werkt iets efficiënter dan het standaard Windows-defragmenteertooltje.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja,het helpt nog steeds zeer goed.
Ik merk het zeker als hij gedefragmenteerd is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal moderne besturingssystemen defragmenteert zelf al, helemaal automatisch. Dat gebeurt op momenten dat de computer geen andere intensieve taken uitvoert.

Bij zulke besturingssystemen hoef je dus zelf niet meer te defragmenteren - het gebeurt immers vanzelf al.

Bij andere besturingssystemen wordt vaak gezegd dat defragmenteren nuttig is. Althans, voor de traditionele harde schijven, met draaiende schijven en bewegende koppen. Voor SSD's en USB's is het niet nuttig, omdat daar geen bewegende delen inzitten zodat het niet uitmaakt op welke plek de informatie staat.

Maar ook voor de traditionele, bewegende harde schijven is het maar de vraag of defragmenteren wel nuttig is.

Veel harde schijven doen intern al aan 'caching'. Dat betekent dat ze veelgebruikte bestanden in een stukje geheugen houden. Wordt zo'n bestand opnieuw gelezen, dan haalt de harde schijf de informatie niet werkelijk van de draaiende schijf, maar uit het cache-geheugen - dat is veel sneller, en je hebt geen last meer van eventuele fragmentatie.

Ook het besturingssysteem zelf doet aan caching.

Los daarvan is het eventuele nadelige effect van fragmentatie sterk afhankelijk van wat je met je computer doet.

In mijn geval heb ik het een paar keer geprobeerd. Gewoon maandenlang, soms zelfs jarenlang, niet defragmenteren. Daarna defragmenteren, en kijken of je verschil merkt in snelheid.

In mijn geval bleek: geen enkel effect.

Voor een ander kan dat natuurlijk anders zijn.

Je kunt het zelf ook gewoon op die manier proberen. Stop met regelmatig defragmenteren, gebruik je computer regelmatig, en tegen de tijd dat je in buitenwater kunt zwemmen ga je eens defragmenteren. Kijk dan wat dat voor jou doet. Wordt je computer er sneller van? Gaat de harde schijf minder geluid maken doordat de koppen minder hoeven te bewegen?

Zo ja: regelmatig defragmenteren. Zo nee: laat dat defragmenteren maar zitten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eNdEmiOn Waarom geef je alleen een kritische reactie op de gedachte van Cryofiel en geen rechtstreeks antwoord op mijn vraag? Jouw specialistische kennis zou zeker kunnen bijdragen aan dat wat ik hierover wil weten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Er is verschil tussen de werkelijke prestaties (gemeten) en de ervaren prestaties (gebruikersgevoel). Ik heb mijn harde schijf bijvoorbeeld versleuteld. Dat kost extra tijd (van de CPU, niet van de harde schijf) om de gegevens te versleutelen bij het schrijven, en te ontsleutelen bij het lezen. Als je gaat *meten*, kom je op een vertraging van 5% tot 10%. Als je de computer gewoon gebruikt, merk je er niets van. Absoluut helemaal niets. Dit blijkt ook op het forum van deze versleutelingssoftware. Alleen mensen die een groot gedeelte van hun tijd besteden aan het werken met software die vrijwel continu gegevens aan het lezen of schrijven is, merken dat de computer een tikje trager wordt. Alle anderen merken niets. Dat is wat ik bedoel met mijn opmerking over de winst van het defragmenteren. Het zal best uitmaken als je met een stopwatch in de hand gaat zitten. Maar dat doe ik niet. Ik werk met de computer, en ik heb een gevoel over snel of traag. Zeker wanneer ik, na maanden zonder defragmenteren, defragmenteer, verwacht ik een groot verschil. Maar in de praktijk (!) merk ik er helemaal niets van. Dat is, althans voor mij, het enige dat telt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Je laatste zin is - voor mij althans - de sleutel: het enige dat telt, is wat de gebruiker er wel of niet van merkt. Bij versleuteling was mijn angst dat de computer er merkbaar trager door zou worden. Daarom was ik erg gefocusseerd op de snelheid van werken nadat ik mijn schijf had versleuteld. Gelukkig merkte ik al snel dat ik er niks van merkte. Voor defragmenteren geldt ongeveer hetzelfde. Het zal best wat snelheidswinst opleveren. Maar voor mij telt: als IK het, bij MIJN gebruik, niet merk - waarom zou ik dan de moeite doen?
Naast alle antwoorden nog een: een SSD schijf die je tegenwoordig veel hebt, hoef en mag je niet meer te defragmenteren want dan maak je m juist stuk. Het is flasgeheugen net als je usb stick. Dus in de toekomst zal defragmenteren niet meer bestaan