Met welke combinatie van toetsen laat je je computer (ook per ongeluk) automatisch laat heropstarten, en hoe zet je dat uit?

Ik vond deze vraag maar dat is niet precies wat ik bedoel

http://www.goeievraag.nl/vraag/combinatie-toets-knop-computer-uitschakelen.90888

Mijn computer ging niet uit maar ging heropstarten.
Ik zat wel iets in te tikken maar weet niet meer welke toetsten dus het zal wel een combinatie van lettertoetsen geweest zijn, geen functietoetsen dat weet ik zeker.

Ik weet ook zeker dat ik hiervoor niet zelf iets heb ingesteld. Als het er al op zit hoe zet ik het dan uit?

12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die toetscombinatie zit niet standaard in windows.
het kan toeval geweest zijn (computercrash), of je hebt al dan niet ongewild iets moois geinstalleerd dat zich met je toetsenbord bemoeit. draai een virus/spyware scan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat je bedoeld en snap het probleem
heb even voor je gegoogled maar kon de combinatie niet zo snel vinden
zelf heb ik er ook last van gehad het was iets van alt+sleep of zo
als je uit wilt zoeken gebruik dan de zoekterm: toetsenbord indeling wijzigen of keyboard layout oid
je kunt iedere toets op jouw toetsenbord een (andere) functie geven, de herstart functie ook

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is het het gevolg van een Windows Update. Bij sommige updates moet de computer opnieuw opgestart worden. Je krijgt dan een pop-up of dat nu moet, of later. Als je op zo'n moment net zit te typen, geef je makkelijk, zonder het te merken, de opdracht om nu opnieuw op te starten.
bamibal
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat was toch alleen vroeger zo? Toen kwamen die popups naar boven en kregen ze direct de focus, zodat ze direct alle toetsaanslagen opvraten. Nu komen die popups niet meer naar boven maar zie je ze pas bij het afsluiten van de computer. Of ze komen wel naar boven, maar ze nemen niet meer de focus, zodat je gewoon door kunt typen in het op dat moment actieve programma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel een goeie tip, er zijn gisteren(?) inderdaad updates geweest die een 'herstart noodzakelijk' maakten.
(windows blijft windows tenslotte)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo: Hoe het in Win7 zit weet ik niet, maar gisteren in mijn Windows Vista Laptopje nog enkele malen op een pop-up aangegeven dat ik mijn herstart echt nog even (4 uur) wilde uitstellen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Enkele malen vier uur uitstellen? Dan heb je je laptopje dus vele uren achter elkaar aangehad... Och, ik heb dat probleem sowieso niet. Ik heb op mijn Vista automatische updates uitgezet - anders zul je altijd zien dat hij net gaat updaten op een moment waarop mij dat slecht uitkomt. Mocht hij toch zelf willen updaten, dan zal dat niet lukken, want in mijn firewall heb ik de verbinding naar de update-servers van Windows geblokkeerd. Eens in de paar dagen, op een moment waarop mij het uitkomt, doe ik een handmatige update. Dit bevalt mij prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo kan het ook, maar dan weet ik nu al, dat het me NOOIT uitkomt.
En ach, een paar keer op uitstellen klikken.. Heb mijn laptop precies 4 uur en 10 minuten aangehad..
het is niet zo waarschijnlijk dat het met je toetsenbord te maken heeft. Er worden tegenwoordig veel programma's automatisch geüpdate, zoals ook bij Windows Update.
Dan moet een herstart plaats vinden om het in werking te zetten. Je hoort hier echter wel zelf toestemming voor te geven, dat is blijkbaar per ongeluk gebeurd.
Als het vaker voorkomt kan je ook kijken bij "Toetsenbord toegankelijkheid", wat eigenlijk bedoeld is voor gehandicapten die soms teveel toetsen tegelijk inslaan.
Misschien staat hier iets verkeerd ingesteld. Succes.