Mag ik een filmpje van iemand anders op Youtube uploaden op mijn eigen kanaal?

Ik ben benieuwd of ik een commercial van iemand anders op mijn kanaal mag uploaden om aan mijn bezoekers te tonen. Dit uiteraard als het betreffende filmpje "Openbaar" is geupload en ik deze niet edit. Alvast ontzettend bedankt allemaal!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Even afgezien van copyrightzaken: het is w.m.b. gewoon 'not done'. Die ander heeft dat filmpje en trekt daarmee mensen naar zijn of haar kanaal. Als jij dat filmpje op jouw kanaal zet 'steel' je min of meer zijn publiek - en dan doel ik op de incidentele bezoeker! Wellicht heeft die ander wel een advertentieconstructie met Google zodat er een paar centen verdiend worden.. dat zou je dan dus ook afnemen. 't Is al helemaal not done als je 't werk van een ander gebruikt om zelf ook zo'n advertentieconstructie op te zetten en dus letterlijk geld verdient met 't werk van een ander.

Maar goed, het hangt van 't materiaal af, en van eventuele copyrights, dus een echt antwoord is er niet. Mijn antwoord is meer moreel van aard: het is gewoon 'not done'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor dit antwoord. Ik ben het volledig met je eens.

Andere antwoorden (5)

nee eigenlijk niet maar de kans is heel klein dat ze je pakken en het wordt heel veel gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, mag dat. Je kan misschien wel een copyright strike krijgen als er copyrighted muziek in wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan! Alle filmpjes zijn immers door een ander gemaakt. Maar: Als er een (C) of (R) of TM bij staat, dan krijg je een boete. Eerst goed kijken dussss
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat mag ik geen geval zonder uitdrukkelijke toestemming van de maker. Maar waarom zou je dat filmpje uploaden? Je mag hem wel embedden in je site, zodat de kijker feitelijk het filmpje afspeelt via YouTube.
Als de maker niet wil dat je zijn filmpje embed, kan hij die mogelijkheid uitzetten.
escape
12 jaar geleden
Het is niet toegestaan en Youtube kan ertoe overgaan je account te blokkeren/ op te heffen