Als ik mijn usb stick in mijn laptop doe komt er een scherm met dat ik moet formateren, wat is dat en wat moet ik doen?

als ik mijn usb-stick in mijn laptop doe komt er een scherm met dat ik mijn stick geformatteerd moet worden. als ik dan op formateren klik en dan start word ik gewarschuwd dat mijn schijf dan word geleegd. dat wil ik niet maar anders kan ik het niet gebruiken dus dan klik ik maar op start en dan komt er een balkje met schijf kan zich niet formateren. wat moet ik doen? wat is formateren precies? bvd

Toegevoegd na 5 minuten:
hoe kan ik de inhoud van mijn stick terug vinden?
ik heb er 3 jaar studie opstaan als ik mijn stick wel formateer mag ik opnieuw beginnen als ik het niet formatteer kom ik er niet op...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je niet gewoon openen? Dat je met rechtermuisknop op klikt en dan openen? Ik heb het gehad met een harde schijf in een satelliet ontvanger, die vroeg ook om te formatteren. Ik kon het niet meer gewoon openen, alles was weg. Zorg altijd voor een kopie! Eens usb stick of (externe) harde schijf kan altijd kapot gaan. Schrijf het bijv voor de zekerheid ook weg op een dvd. En bewaar die zorgvuldig. Als er iets mis gaat met de stick, want die gebruik je vaak en daardoor kan die eerder kapot gaan, dan heb je nog een reserve.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ook een interne harde schijf kan zomaar kapot gaan. Is mij een paar maanden geleden overkomen. Gelukkig had ik een recente back-up. Dus nieuwe harde schijf gekocht. Kapotte schijf uit de computer halen, nieuwe schijf erin, back-up naar de nieuwe schijf kopiëren. Toen de computer opnieuw starten, en zie: alles was terug! Windows, alle programma's, alle instellingen, al mijn bestanden - alles was weer netjes terug zoals het was op het moment waarop ik mijn backup maakte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou nog met een recovery programma kunnen proberen de gegevens te krijgen. bijv. http://www.undeleteunerase.com/ probeer die eens en als het niet lukt een andere proberen. Ik heb div programma's gebruikt voor foto's en ik kreeg met de een meer terug dan met andere. Ik weet alleen niet meer welke erg goed is. Gewoon een paar proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel: daarom had ik externe ook tussen haakjes staan-) Ik heb het zelf ook al paar keer mee gemaakt. Die ene pc kwam door kou. Het huis had een paar weken leeg gestaan en het was daar erg vochtig en rond het vriespunt. Normaal zorgde ik er voor dat het warm was en dan pas de pc aan, toen niet. Binnen tien minuten deed de pc raar en harde schijf was kapot. Later nog eens op dezelfde manier, even snel iets nakijken... nee dus, daar kunnen ze niet tegen. Maar het kan zoveel andere oorzaken hebben. Altijd een back-up maken, is heel belangrijk. (zegt ze ......, ik doe het zelf ook veel te weinig en ben veel foto's kwijt geraakt daardoor. )
Cryofiel
12 jaar geleden
Via GV ben ik achter het bestaan van Recuva gekomen - daarmee heb ik een aantal bestanden terug kunnen halen die ik in een vlaag van domheid zelf had gewist. Ik vind Recuva een echte aanrader! Wat backups betreft ben ook ik door schade wijs geworden. Mijn optimum (tussen de tijd en moeite die het kost, en de kans op verlies van gegevens) ligt op eens per maand een volledige backup maken van alles wat ik heb. Op die manier ben ik maximaal een maand werk kwijt als mijn harde schijf onverwacht kapot gaat. Als ik iets heel belangrijks heb dat absoluut niet verloren mag gaan, maak ik wel eens een tussendoor-backup van die belangrijke gegevens. Die tussendoor-backup wis ik dan nadat ik weer de reguliere maandelijkse backup heb gemaakt.

Antwoorden (4)

Een datamedium kan op verschillende manieren volgezet worden met data. Om te zorgen dat er maar 1 manier wordt gebruikt, is het gebruikelijk de stick eerst leeg te gooien (formatteren).

Als je er al bestanden op hebt staan moet je dit natuurlijk niet doen. Formatteren betekend 'helemaal leegmaken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eerst op je scherm het icoontje met computer aanklikken. Dan zie je de harde schijven en apparaten met verwisselbare media. Bij het laatste zit ook je usb stick. Met de rechtermuis kun je dan formatteren kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dat wil hij of zij dus niet, de stick vraagt zelf al of het geformatteerd moet worden. Nee dus, want de gegevens staan er op en die mogen niet weg.
Je kan proberen om de stick op een andere pc uit te lezen, wanneer dit niet lukt en je krijgt de zelfde melding, is je stick waarschijnlijk kapot. Heb je een back-up gemaakt van de bestanden? Zo niet, was dat niet slim en ben je alles kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit probleem herken ik ik heb het ook al 2 keer op mijn usb-stick gehad. De enige oplossing is om het op een andere PC te proberen en als dat het niet diet dan is inderdaad je stick kapot en moet je hem formatteren.