Dan ga je naar www.watismijnip.nl en kopieer je je ip naar je adresbalk en dan krijg je de instellingen te zien van je router. Hierin kan je alle poorten makkelijk opzoeken of bijwerken. Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen een IP adres en een poort. Of eigenlijk, ze gaan hand in hand. Als je een verbinding legt over het internet, gaat die verbinding van het IP adres van de client, naar het IP adres van de server, en om precies te zijn van een client poort naar een server poort. Deze hebben ook een nummer. Websites zitten vaak op poort 80, maar dat hoeft niet. In een URL kun je de poort aangeven door achter het domein of IP adres een dubbele punt te zetten:

http://jouwdomein.nl:81

Zou bijvoorbeeld de URL kunnen zijn van een server die op een afwijkende poort 81 draait.

Als jij een webserver draait, zal die waarschijnlijk op poort 80 draaien. Althans, dat is wel zo handig.

Om de openstaande verbindingen op je eigen PC te bekijken kun je op de command line eens intikken: netstat -an
Let daarbij op poorten in de modus "LISTENING".

Een handige tool om de open poorten op je eigen internet aansluiting te scannen is ShieldsUp! van grc.com.

Tenslotte: als je thuis een server draait, zul je op je router ook een poort moeten openzetten om je server bereikbaar te maken van buiten. Dat heet een portmapping.

(en ook vermoed ik dat je eigenlijk alleen op zoek was naar je eigen externe IP?)