Hoe komt het dat computers trager worden en wat kan je eraan doen?

Hallo,
Mijn vraag is, hoe kan het dat een computer naarmate hij meer gebruikt word trager kan worden en wat kan je hier aan doen. Bijvoorbeeld: mijn vader heeft zijn computer al 4 jaar en download heel veel muziek op zijn externe schijven, zijn harde schijf is dus nog leeg en evengoed word hij trager. Dus hoe kan dit en wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 24 minuten:
Mijn opa wil hier iemand voor gaan inhuren zodat zijn pc sneller word. Hij gaat hier 100 euro ofzo voor betalen en die gast gaat waarschijnlijk alleen effe CCleaner erdoorheen halen en defragmenteren en that's it?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ehh ja waarschijnlijk zal hij de stappen doen die ik in mijn antwoord heb genoemd, maar vergeet niet, dat als het lang geleden is dat het is gebeurt, deze stappen al snel een paar uurtjes in beslag nemen. In mijn ogen kan jij dit dan beter doen, vind je opa leuk dat jij langskomt, zijn pc is weer sneller, en je verdient nog een leuk zakcentje ook.

Het beste antwoord

buiten het bovenstaande antwoord om.

als je je computer een tijdje gebruikt, installeer je vanzelf meer programma's, en al verwijder je ze, ze hebben toch even op je schijf gestaan, dus uiteindelijk heb je "lege" blokken ruimte waar de schijf wel overheen moet lezen om verder te raken. dit los je op door te defragmenteren, defragmenteren zet alles netjes bij elkaar "vooraan" op de schijf, en daar leest/schrijft de schijf ook net wat sneller

ook ccleaner, en/of schijfopruiming helpt

windows update maakt het je computer ook niet al te makkelijk, zo heb ik vroeger eens windows xp servicepack 2 geinstalleerd, en opstarten duurde meteen 30 seconden langer.

verder laten programma's wel eens rotzooi achter, bestandjes die je helemaal niet nodig hebt, maar wel blijven staan. Of programma's die je nooit gebruikt, maar die wel altijd automatisch opstarten.

en dan heb je nog al die prachtige "toolbars" etc. vele daarvan draaien gewoon op de achtergrond mee, ookal heb je geen browser open.

dusja puntje bij paaltje, verwijder alles wat niet nodig is, daarna zou je program-files en/of de mappen van de gebruiker kunnen controleren, om evt configuratiebestanden, en "achtergebleven rotzooi" die bij die programma's horen te verwijderen.

kijk vervolgens wat er allemaal opstart als je de computer aanzet (kijk maar eens naast het klokje), ik raad je aan hiervoor een programma zoals tweaknow-powerpack te gebruiken, omdat het schadelijk kan zijn windows onderdelen uit te zetten, en dit programma dit niet toelaat.

doe hierna schijfopruiming/ccleaner (of de schoonmaak opties van tweaknow..) om de schijf lekker schoon te maken.

als je nu weet dat alles schoon is, kan je je schijf defragmenteren, zodat de belangrijke bestanden vooraan komen te staan, en je computer hier dus makkelijker en sneller bij kan.

na dit alles, zou de computer al een stuk sneller moeten zijn.

ook helpt het soms om de ventilator van de processor schoon te maken, na een tijdje komt hier stof in, koelt hij niet meer optimaal, en kan de computer zichzelf langzamer zetten om te voorkomen dat ie te warm word.

heb nog even een linkje van tweaknow-powerpack toegevoegd, het is een gratis programma.

Toegevoegd na 4 minuten:
dat schoonmaken van die ventilator is trouwens best simpel,
computer uit,
stroom eraf (safety first)
linker zijkant eraf
stofzuiger pakken en op de ventilator zetten, dit moet je niet overdrijven omdat dat arme ventilatortje ineens achteruit draait, en 3x zo snel als dat ie gewend is..
maar het helpt wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nadat ik de powerpack.exe installeer en alle opties die ik wil aanklik krijg ik de hele tijd deze error: Er bevindt zich geen schijf in het station. Plaats een geschikt medium in station \Device\Harddisk5\DR5 doe ik soms iets fout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat gebeurde trouwens bij de optie: clean windows registery
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is weer zon prachtige microsoft melding, komt erop neer dat hij ergens niet bij kan waar hij wel bij "wil" ik vermoed dat volgens het windows register, daar een usb schijfstick zit/zat/hoort te zitten. mogelijk zou het ook kunnen zijn dat een programma zoals anti virus, de registerscan als mogelijk schadelijk zien, (want in registers prutsen is mogelijk schadelijk). je zou dus kunnen proberen dit soort beveiligings programmas (tijdelijk) uit te schakelen. en dan de scan nogmaals te starten. heb trouwens eventjes mijn powerpack geupdate, ik krijg de error niet... (daar ligt het niet aan dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Het is gelukt hij is nu veel sneller.

Andere antwoorden (4)

Van alle sites die worden bezocht worden allerlei dingen opgeslagen op je computer. Na verloop van tijd kan dit traagheid veroorzaken, en het kan ook nog eens vrij veel ruimte in beslag nemen.

Wat je zou kunnen doen is het programma CCleaner even alles laten schoonmaken. Je moet er dan wel op letten of je bijvoorbeeld opgeslagen wachtwoorden wil bewaren, dat kun je dan afvinken

In de bron staat de download link naar de nieuwste versie van CCleaner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht er meteen aan toen ik de vraag las.
CCleaner werkt inderdaad heel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn opa wil hier iemand voor gaan inhuren zodat zijn pc sneller word. Hij gaat hier 100 euro ofzo voor betalen en die gast gaat waarschijnlijk alleen effe CCleaner erdoorheen halen en defragmenteren en that’s it?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die kans is heel groot! :(
defragmenteren wil ook wel eens helpen (eigenlijk moet je dat regelmatig doen, een soort opruiming voor je p.c)

je kiest
Alle programma's
bureauass.
systeemwerkset
schijfopruiming OKE
als dat klaar is ga je weer naa
Alle programma's
bureauass.
systeemwerkset
en kiest dan schijf defragmenteren OKE defragmenteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het opschonen van je pc kun je een aantal gratis programma's gebruiken:

- Auslogics Registry Cleaner. Verwijdert een heleboel overbodige rommel uit het register.
http://www.auslogics.com/en/software/registry-cleaner/

- Vervolgens kun je het register ook nog even defragmenteren, bijvoorbeeld met het gratis Advanced System Care. Je vindt de registerdefragmentatie in de Gereedschapskist van ASC, onder het tabblad Optimize.

Ook handig om eens een "diepe onderhoudsscan" uit te voeren. Dat haalt ook een hoop rommel van je pc.
http://download.cnet.com/Advanced-SystemCare-Free/3000-2086_4-10407614.html

- Daarna nog even de boel extra opschonen met Wise Disk Cleaner: http://download.cnet.com/Wise-Disk-Cleaner-Free/3000-2086_4-10613345.html
(De bijbehorende Registry Cleaner kun je beter niet installeren).

- Vervolgens alle troep verwijderen met CCleaner:
http://www.piriform.com/CCLEANER

- en tot slot (via Start > Bureauaccessoires > Systeemwerkset) de harde schijf defragmenteren.

Als het goed is loopt je pc nu weer (bijna) als nieuw...
Pieter2011
12 jaar geleden
Veel bestanden worden random opgeslagen. Defragmenteren kan helpen.