De basis van de Google zoekmachine is een algoritme met de naam PageRank. In essentie wordt de waarde van een pagina bepaald door het aantal malen dat er naar gelinkt wordt vanaf andere internetpagina's. Elke verwijzing betekent een stem voor een pagina. Google analyseert ook de pagina die de stem uitbrengt. PageRank werkt met een schaal van 1 tot 10.

PageRank wordt gebruikt om de resultaten van een zoekopdracht te rangschikken. Een hoge PageRank betekent niet dat de pagina bij alle zoekopdrachten hoog zal scoren.

Algoritme

Google heeft een aantal algoritmes - circa 200 algoritmes in totaal, waarvan van circa 150 de werking bekend is - om te bepalen welke pagina het eerst in de resultaatlijst wordt genoemd. Belangrijk daarbij is, naast de vraag hoe belangrijk een zoekterm op de pagina is, hoe vaak er naar een pagina gelinkt wordt, vanaf welke pagina's en met welke tekst.

Omdat veel gebruikers Google gebruiken om pagina's te vinden, is het voor aanbieders van materiaal nuttig om hoog in Google vermeld te worden. Daarom worden er methoden gebruikt om kunstmatig de 'pagerank' van pagina's op Google te verhogen, bijvoorbeeld door het creëren van 'fake' webpagina's, die slechts dienen om naar andere pagina's te verwijzen, zodat deze een hogere rang krijgen. Google heeft een aantal malen zijn algoritme aangepast om zo het effect van dergelijke praktijken te verminderen of teniet te doen.

Harde uitspraken die de plaats van een webpagina in de resultatenlijst van een zoekopdracht voorspellen zijn erg moeilijk en vaak twijfelachtig. Het exacte algoritme van Google wordt namelijk door de makers geheimgehouden en is voor buitenstaanders niet altijd even gemakkelijk te begrijpen. Niemand weet hoe zwaar PageRank doorweegt in het algoritme: zo had op 28 maart 2005 het Wikipedia-artikel over Westerse wereld een pagerank van 5 op 10. Op dezelfde dag had het Wikipedia-artikel over Westerse cultuur een pagerank van 0 op 10. Toch werd de pagina over Westerse cultuur als eerste in de resultatenlijst opgenomen toen via Google met de zoekterm "Westerse wereld" werd gezocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De positie van je website binnen Google wordt door ruim 200 verschillende factoren bepaald. In het afgelopen jaar alleen al heeft Google meer dan 500 algoritmische wijzigingen aangebracht.

Enkele van de belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden:

- Zorg ervoor dat je site voldoende relevante content bevat (teksten die belangrijk zijn voor het onderwerp van je website). Het kopieren van teksten van andere (populaire sites) is geen goed idee.
- Probeer ervoor te zorgen dat je website wordt gelinkt vanaf andere websites die goed scoren in Google. Het simpelweg ruilen van links of the kopen van links is dan weer geen goed idee.
- Zorg ervoor dat je website een correcte structuur heeft en de benodigde metatags bevat (keywords, description, language en content-type zijn er daar een paar van).
- Zorg ervoor dat je website regelmatig bijgewerkt wordt.
- Heb geduld en maakt geen gebruik van truckjes om je score te verbeteren. Dat leidt tot een daling van de score en mogelijk verwijdering uit de index van Google.