Waarom is de spatiebalk zo groot vergeleken met alle andere tekens?

Mij lijkt het niet omdat deze vaker gebruikt word dan andere tekentjes. <-- In deze zin heb ik gebruikt:

E: 11
Spatie: 10

Maar waarom is ie dan wel groter?
En is om dezelfde reden de Enter ook groter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik tel toch echt 11 spaties in je eerste zin.

Antwoorden (6)

Omdat dat sneller typen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daardoor kun je met beide handen makkelijk de spatiebalk gebruiken. Dat vergemakkelijkt het typen.
bamibal
12 jaar geleden
Omdat het toetsenbord een vervolg is van de typemachine. Vroeger hadden ze het 10vingersysteem en de beide duimen bedienden de spatiebalk.
Omdat spaties relatief vaak voorkomen in een zin is het handig dat je die nooit mist.
Voor sommigen blijft de spatiebalk echter te klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gebruikt vaak de spatie.
Anders moet je heletijd een klein toets indrukken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een professionele "typist(e)" bediend het toetsenbord volgens het 10-vingersysteem. Daarbij worden alle vingers van beide handen gebruikt volgens een vaste indeling, waarbij de duimen de spatiebalk bedienen. Daarom is de spatiebalk dus geen kleine toets, maar (inderdaad) een balk.

Lees meer details op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tienvingersysteem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spatie (en ook een enter) geeft een scheiding aan. De letters zijn in een zin allemaal gelijkwaardig en iedereen weet deze na een tijdje oefenen te vinden. Stel je voor (of probeer het eens uit) dat de spatie wordt vervangen door een knop die net zo klein is als een gewone letter.

Het zal ongetwijfels meespelen dat je de spatiebalk veel gebruikt, maar omdat je als je goed kunt typen vaak gedachtenloos typt en je vingers vliegensvlug over het toetsenbord bewegen is het handig om een apart gevormde toets te hebben die het woord (of de zin) afsluit. Het is dan handig dat hij groot is. Want wees eerlijk, als je aan het typen bent en je moet een punt plaatsen, dan kost dat een stuk meer moeite dan even snel de spatiebalk onderaan aantikken.

Kortom: het is gewoon makkelijker