Ik zie op Twitter de laatste tijd heel vaak #karma. Wat wordt daarmee bedoeld?

Het betekent toch 'handeling' bij het boeddhisme? Maar op Twitter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Karma is een term die voorkomt in zowel Hindoeisme als Boeddhisme.
Karma betekent simpelweg dat iedere actie een gevolg heeft. Een positieve actie, zal een positief gevolg hebben, en een negatieve actie, op zijn beurt, een negatieve.

Het Nederlandse gezegde: Wat je oogst is wat je zaait, is eigenlijk hetzelfde principe.

Waarom je dat op twitter leest is voornamelijk omdat het Boeddhisme een beetje een trend is geworden in het westen. En karma klinkt wel cool... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Karma = als je iets slechts doet. Dat je het net zo goed weer terug krijgt. Iets slecht doen en dan met jou ook iets slecht gebeuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iets fout doet, 'pakt karma je' dus oftewel, wat je doet krijg je terug, doe je iets slecht krijg je slechte diingen terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Karma (Sanskriet कर्म van de wortel kṛ, Pāli: Kamma) is een begrip uit het hindoeïsme en het boeddhisme, dat letterlijk vertaald wordt als 'handeling', 'actie' of 'daad'. In het dagelijks gebruik bedoelt men er vaak mee dat alles wat we doen, denken of zeggen weer bij ons terugkomt. Karma gaat dan over zowel de daad als over het gevolg dat uit die daad voortkomt. Strikt genomen echter, verwijst karma alleen maar naar het verrichten van daden, niet naar de gevolgen van die daden. Het gevolg van een daad wordt 'vipāka' genoemd.

Karma en haar gevolg wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van "actie en reactie". Er is dus geen God aan het werk die straft of beloont. Een goede daad heeft van nature gunstige gevolgen voor degene die de handeling verricht, en slechte daden hebben van nature slechte en onplezierige gevolgen.

In de religies die van reïncarnatie uitgaan (boeddhisme, hindoeïsme, jainisme) strekt het begrip karma zich uit over het huidige en alle vroegere en latere levens. Het resultaat van de daden die men nú doet, kan in dít leven óf in een volgend leven terugkomen. Hetgeen ons overkomt is het resultaat van een actie die we in het huidige of een vorig leven uitgevoerd hebben, en we zijn in staat om nieuwe daden te verrichten die het resultaat van oude daden beïnvloedt. Ieder individu is door zijn daden zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven, vreugde en pijn. Slechte daden (slecht karma) houden de cyclus van geboorte, ouderdom en dood in stand. Het doel van religie is bevrijding (nirvana) uit die gevaarlijke cyclus (samsara).

Op twitter zal het bedoeld worden als 'er is iemand iets slechts overkomen, dat komt door zijn/haar karma'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie goed doet zie goed ontmoet, zeggen we in nederland, in het kort is dat karma. Het is trouwens wetenschaplijk bewezen dat karma bestaat. En ja, karma klinkt wel grappig, ik zeg het meestal als iemand zich stoot nadat hij me beledigd heeft. Dat is grappig