Een netbook is een flink stuk kleiner dan een notebook. De prijs van een netbook ligt maximaal rond de € 450,- en de hardware is aangepast voor mobiel gebruik. Dit betekent een energiezuinige processor en in sommige gevallen een Solid State Harddisk.

Een netbook heeft een scherm tussen de 7” en 11” groot. Er wordt gebruik gemaakt van een Intel Atom processor met een snelheid van 1,6 Ghz. Zowel een gewone als een draadloze netwerkaansluiting zijn aanwezig. Het toetsenbord is tussen de 40 en 70% kleiner dan een gewoon toetsenbord. Een netbook kan beschikken over een “gewone” harddisk tot 160 GB

De meeste netbooks beschikken over bluetooth, een ingebouwde webcam, microfoon en geheugenkaartlezer met ondersteuning voor sd, MS en mmc kaarten.

Een nadeel is dat de meeste netbooks geen optische drive zoals een DVD speler bevatten. Hierdoor wordt het lastig om bepaalde software te installeren. Echter, een netbook is niet echt bedoeld om veel software e.d. te installeren en het besturingssyteem wat meegeleverd wordt bevat meestal al alles om goed te kunnen werken. Mocht je toch behoefte hebben aan extra software dan kan je een USB DVD speler aanschaffen of de software via een (draadloos) netwerk installeren.

een netbook heeft dus:
een scherm kleiner dan 11''
Een gewicht onder de 1.3kg

een notebook heeft:
een scherm groter dan 11''
een gewicht boven de 1.3kg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een notebook is gebouwd als een draagbare computer. Maar netbooks zijn gebouwd op mobiliteit en internetten
De batterij gaat ook doorgaans lager mee.
De voordelen zijn:
Kleiner
Langere batterij
Maar de nadelen zijn:
Klein scherm
De prestatie's laten ook te wensen over
(Wat niet betekend dat ze sloom zijn, maar dat voor echte zwaardere applicaties je beter een notebook kunt nemen.)

Toegevoegd na 33 seconden:
Nog een voordeel: Een netbook is lichter