Hoe kan het dat een site als goeievraag zoveel meer gebruikers heeft andere vraag en antwoord sites?

Als je de drukte op goeievraag vergelijkt met bv beste-antwoord.nl dan zie je een enorm verschil in aantallen gebruikers. Hoe komen deze verschillen toch. Het concept is gelijk, en bij andere sites kan je betaald krijgen voor je werk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik gebruik heel wat sites als dezer, en ook heel technische die dikwijls afgesloten zijn voor niet-leden. Het succes ligt volgens mij deels in het niet commerciële, maar nog meer in de structuur en aan de kwaliteit van een aantal medailledragers hier. Daarnaast zijn de admins ook redelijk tolerant en laten ze erg veel vrijheid, waardoor veel leden zichzelf corrigeren na verloop van tijd qua gedrag (hoewel iedere mens daarin altijd een proces van up en down blijft). Zo heb je eenvoudige mensen die de dingen kernachtig kunnen uitdrukken, en heb je soms schijnbare mensen (als ik?) die te veel stappen soms overslaan om iets uit te drukken. Zo heb je mensen die erg schools reageren met bronnen, en andere mensen die heel creatief zijn en vanuit een heel andere richting alles bekijken (als ik?) en dan soms heel fout kunnen zijn, maar soms net heel diep kunnen antwoorden op een lezer.

Tot slot is het zeer goed dat iedereen zelf nederig kan vragen stellen en je kunt switchen als vraagsteller en 'lesgever' binnen eenzelfde sessie.

Tot slot is ook de levensduur van belang, en Goeievraag.nl bestaat toch al een eindje.

Sceptisch genoeg moet ik je niettemin opmerken dat op geen enkele site er echt heel veel leden zitten, net zoals de Nederlandstalige Wikipedia heel goed is in vergelijking met een Vandale-woordenboek, maar dan weer erg triestig is versus de Engelstalige Wikipedia, die een paar echt héél straffe super-moderators kent.

Elke vraag-antwoordsite of dito forum staat of valt met zijn admins enerzijds, de leden anderzijds en de inhoud. Maar let op voor het eeuwige gevaar: Het is niet omdat iemand iets antwoord en verkozen wordt, dat daarom het antwoord juist is.

Deze site is een zeer mooie toepassing van het boek http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wisdom_of_Crowds
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het komt omdat Goeie vraag heel goed gebruik maakt van Google. Op heel veel dingen die je zoekt op Google, krijg je Goeievraag te zien.

Zo ben ik ook op deze site terecht gekomen. :)

En daarnaast doet goeie vraag ook een hoop aan adverteren etc.

Ik geloof dat je via startpagina ook vrij makkelijk op Goeievraag terecht komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zo ben ik hier ook terecht gekomen. Heb nog nooit van de andere sites gehoord. Kennelijk doet Gv het net iets slimmer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idem!
Zoals al eerder gezegd is goeie vraag ook makkelijk te vinden op google en andere zoekmachine's, maar goeie vraag heeft ook een app, goed uiterlijk, groot team van moderators ( ik zeg niet goed ;) ) enz. Bovendien heeft goeie vraag zo veel gebruikers die bijna nooit vragen en veel antwoorden. Dat maakt het perfect :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb in elk geval nog nooit gehoord van die andere site die je noemt dus ligt het echt aan de zoekresultaten.
ik ben hier ooit gekomen via hardwarepagina van startpagina dus een vrij bekende site
capthavoc