Kan een vader foto's dwingen foto's te verwijderen?

Beste,Ik zit met een probleem.Ik heb nu 2 jaar een relatie en we hebben op 3 profielensites foto's geplaatst waarop we samen te zien zijn. Geen naaktfoto's en geen foto's waarop we elkaar kussen, gewoon foto's waarop we naast elkaar staan op evenementen en op kermissen enz.De vader van mijn vriendin is het niet eens met deze relatie en wilt nu juridische stappen nemen om de foto's te verwijderen.

Mijn vriendin en ik hebben allebei duidelijk toestemming gegeven aan elkaar en de fotograaf om de foto te maken en we hebben beiden van tevoren al afgesproken dat de foto's op de profielensites zouden komen.

Mijn vraag is nu, mocht het tot een rechtszaak of iets dergelijks komen, heeft mijn zaak dan kans van slagen?
Mijn vriendin is 17jaar oud&wordt in November 18
Ikzelf ben 18 jaar oud&word in September 19.

Als het er echt op aankomt ben ik bang dat mijn vriendin zal meepraten met haar vader om te voorkomen dat hij haar slaat, wat hij al meerdere malen heeft gedaan. Er is dus een kans dat ze ook zal zeggen dat ze wilt dat de foto's verwijderd worden omdat ze anders uit huis wordt gezet of weer met een gekneuste arm in het ziekenhuis beland.Uw advies zal me erg veel helpen,Bij voorbaat dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over welke profielensites hebben we het hier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ligt het allemaal iets genuanceerder. Voor Hyves of Facebook hoef je geen foto’s door een fotograaf te laten maken en hoef je ook geen toestemming te geven voor publicatie. Bedenk wel dat het meisje nog minderjarig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst proberen met die man te praten.
Wees beleefd en rustig. Ga dus niet driftig worden,
ook al is dat moeilijk. Probeer gewoon de problemen
uit te praten die er zijn. Als je vriendin echt mishandeld word door haar vader
raad ik je aan hierover te praten op deze site. Daar
kunnen ze verder helpen. https://chat.veiligsamen.nl/RequestWebChat

Antwoorden (4)

Je hoeft je geen enkele zorgen te maken. Ten eerste, zoals je al vermeldde, hebben de foto's geen seksuele/ongebruikelijke inhoud. Ten tweede kan ik je zeggen dat dit waarschijnlijk nooit tot een rechtzaak zal komen. Ze zien haar vader aankomen: ''Ik wil graag een rechtzaak aanspannen omdat ik niet wil dat mijn dochter met iemand anders online op de foto staat!''. Nee, zover zal het niet komen. Het is en blijft jullie eigen beslissing. Maak je dus geen zorgen, hij heeft geen enkele redenen om de foto's van internet af te halen. Maar misschien is het toch een oplossing om de foto's toch tijdelijk te verwijderen om te voorkomen dat dit conflict uit de hand loopt.
Ben je dit niet van plan? Geen probleem! Je staat in je recht!
Alvast veel succes en sterkte!
Gr, Carlo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat heeft haar vader met jullie relatie te doen?
Het lijkt mij alleen mogelijk als 1 van jullie 2 en een bezwaar tegen die foto,s zouden hebben
Tenzij haar vader een of ander zakelijk argument aandraagt

maar voor de rest zal ie in de rechtzaal nix maken. het komt er niet eens lijkt mij geen gegronde aanklacht.
wat kan ie aanvoeren dat ie het niet eens is met jullie relatie ?
dat is geen grond voor een rechtzaak.

Maar dat ze wordt mishandeld om die foto,s tja is het zo belangrijk dat ze op het web blijven staan ?
dat is zo iets als iemand in elkaar laten slaan om het recht NIET het dopje van een tube tandpasta er op te doen.

er zijn wel ander strijd vlakken te bedenken en deze is te banaal lijkt me.
bovendien als haar vader haar mishandeld dan is er een behoorlijk steekje aan hem los.

kan me voorstellen dat het een principe zaak is maar mishandeling om zoiets nee dat gaat me te ver,haal dan die foto,s maar weg dat verander toch niets lijkt me ?
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt "wat heeft haar vader met haar relatie te doen". Ik geef je hier en met de rest waanzinnig groot gelijk.
Maar het thuiswonen moet ook uit te houden zijn voor die meid.
Als ik haar was vertrok ik op mijn 18e verjaardag.....+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijk gezegd om weg te gaan, waar wilt ze heen? ze heeft geen been om op te staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo geen been om op te staan? Dit begrijp ik echt niet! Er zijn genoeg 18 jarigen die zich prima kunnen redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ligt het allemaal iets genuanceerder. Over wat voor profielensites hebben we het hier. Voor Hyves of Facebook hoef je geen foto's door een fotograaf te laten maken en hoef je ook geen toestemming te geven voor publicatie. Bedenk wel dat het meisje nog minderjarig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Maris1990, ze kan op kamers, deed ik ook toen ik 18 was, op mezelf... Kan wel hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Anna, welke profielensite, je kan je ook inschrijven op hele andere site's als de onschuldige Hyves en dergelijke.
capthavoc
12 jaar geleden
volgens de vraag stellen zijn het gewone foto en gewone profielen ?
Maar stel dat er wel iets 18 plus aan die site is
Dan heeft haar vader zeker een punt heb ook al staan ze heel normaal op de foto.
zeker als diegene onder de 18 is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zegt dat het gewone foto's zijn maar hij zegt niets over de profielensite's hoor, alleen dat het "profielensite's" zijn.
Het verhaal vertelt niet waarom haar vader tegen jullie relatie is. Natuurlijk is het zonder meer fout dat hij haar zou slaan of hiermee dreigt. Maar misschien is het online staan van die foto's maar een detail van de dingen die tussen jou en haar vader in staan. Uiteraard zal ze voor de 'lieve vrede' haar pa volgen als het er op aan komt. Al met al een lastig vraagstuk en zonder iets meer gegevens niet een twee drie te beantwoorden door buitenstaanders zoals wij. Ik zou me niet durven wagen aan uitspraken als van eerste antwoord van Carlo1994: "Geen probleem! Je staat in je recht!" .. Volgens mij iets te kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is waarschijnlijk niet zo eenvoudig als het lijkt. Publicatie van foto’s van minderjarigen op het internet heeft al voor vele (juridische) problemen gezorgd. Er is de wet op de privacy bijvoorbeeld. Wellicht heeft de vader al een advocaat onder de arm genomen en weet hij donders goed wat zijn rechten zijn.

Als ik jou was zou ik de foto's verwijderen. Is het zo belangrijk dat ze nu al online staan? Wacht gewoon tot november, dan is je vriendin 18 en kan de vader jullie niets meer maken.

Het mishandelen door de vader is natuurlijk een andere kwestie. Dat is onaanvaardbaar. Laat haar daar over praten met de huisarts voor verdere hulp.