Waarom zit er op een USB van 16 gb maar 14 ?

Dus ik koop een USB-stick van 16 GB En als ik bij eigenschappen kijk zegt de computer dat er maar 14,6 GB op zit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Belangrijkste verschil is dat er wordt gemeten met twee maten. De Gigabyte (GB) en Gibibyte (Giga binary byte, GiB), die beiden om de verwaring nog groter te maken worden uitgescholden voor GB.

1 GB bevat 1000^3 bytes
1 GiB bevat 1024^3 bytes

Reken je dat om, dan zal een 16 GB USB-stick, slechts 14,9 GiB bevatten, die door je PC als GB wordt weergegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is altijd een stukje ruimte nodig om de bestandssysteem in op te slaan. Hierin komen dus de bestandsnamen en mapnamen/structuur in te staan. Dit wordt ook wel het FAT (File allocotion table) genaamd (spelling is niet helemaal juist).

Van een bestand wil je immers weten hoe groot hij is, waar hij precies te vinden is en of hij nog goed is (checksum). Ook de datum/tijd wordt opgeslagen. Dit kost ook een beetje ruimte.