mijn pc loopt plotseling uit het niets vast?

Soms loopt mijn pc uit het niets vast! Ik heb een hele snel pc! (Icore 7, 6 gb ram, 1TB opslag, 1500 mb videokaart) maar stel ik ben bezig dan loopt eerst 1 programma vast en dan opeens alles! En nee ik heb geen virus(ik gebruik avast, anti-malebyte gekocht, ccleaner) en niks hiervan werkt! :( weet er iemand misschien wat het probleem is!? Ik heb nu ook al systeem herstel gedaan net maar ik weet niet of het werkt(ik voeg morgen wel iets toe of het werkte of niet)oja! Meestal gebeurt het na 4/3 uur aanstaan van een pc (ik denk niet dat de warmte hieraan ligt) ik gebruik windows vista 64 bit!

Toegevoegd na 46 minuten:
En! Mijn pc kan ook geen windows firewall meer starten en defender ook niet! Dan krijg ik een hele vage code/error

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Kan alles zijn… kan de processor zijn maar ook geheugen..
Zelfbouw of kant en klaar gekocht?

Gekocht -> terug naar leverancier
Zelfbouw -> open die hap, geheugenkaartjes loshalen en weer vastklikken, Checken of CPU-fan wel draait, BIOS controleren en eventuele overclock terugzetten.
Videokaart even loshalen en weer vastzetten.

Bios controleren op koelingsinstellingen en evenueel of de frequenties van je FSB en je vermenigvuldigingsfactor goed staat.

Geen contact tussen moederbord en behuizing?
IS je voeding wel ‘stevig’genoeg?

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan ook de volgorde van je memory modules veranderen om te kijken of hij goed gaat.
Staat Virtual memory wel aan (standaard)

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarna ga je doen wat Mosibfu aanraadt! :))
12 jaar geleden
je kan occt gebruiken om de verschillende hardware te testen:

de cpu stabiliteit test je met de occt:cpu
de warmte test je met de occt:linpack test..
de gpu test je met de occt:gpu test

ook kan je zien of er bij zwaar gebruik voltages naar beneden gaan, (wat weer kan duiden op voedings problemen)

je kan waarschijnlijk maar de temperatuur van 4 cores zien, maar dat maakt weinig uit..

als hij bij de cpu errors aangeeft, of bij de linpack test erg warm word (60 graden of hoger)...
ik raad je aan de linpack in te stellen op 90%, dan test hij ook je geheugen wat intenser.
gpu test geeft ook errors aan.

draai alle 3 een uurtje, als er ergens een voltage ineens zakt, of hij geeft errors/word erg warm, of zelfs een complete crash, dan weet je iniedergeval in welke richting je verder moet zoeken..

test gewoon alles een uurtje, het kan langer, maar hoeft niet ^^ als je nog vragen hebt, reageer!

Toegevoegd na 9 minuten:
ehh ja je beschrijving is echt 99,9% kans dat het een hardware probleem is... maarja er zijn altijd nasty programma's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de informatie.......
Ik weet veel van computers (ik programeer veel) maar ik heb geen idee waar je het nu overhebt! Occt? Linepack? Kun je dit duidelijker uitleggen? Alvast bedankt! Oja! Ik zie ook dat u zegt 60 graden of hoger is te warm.... Wat is het gemiddelde van mijn computer? 30 graden? 20?
En hoe moet ik dit allemaal gaan testen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
occt is een stress-test suite,
linpack is een burn-in test (zit in de occt suite), deze is extreem zwaar voor je cpu/geheugen.. (zo zwaar heb je hem in het dagelijkse leven nog NOOIT belast) idle (amper cpu load) is een graadje of 35 redelijk normaal, het kan nog koeler als er stroom besparende functies aanstaan. (dan kan ie zelfs tot 25 graden gaan..) als je met standaard koeling/afstelling een linpack test doetverwacht ik tussen de 55 en 65 graden celcius max, wat meer kan, maar zodra je richting de 70+ komt zou ik me toch echt zorgen maken. (meer dan 60 is al niet zo prettig, maar linpack is zo zwaar dat je de resulterende temperatuur in het dagelijkse leven nooit tegenkomt) occt is dus een test suite, als je alle tests doet en er is ergens een stabiliteits/temperatuur probleem.. kom je dat vanzelf tegen. in occt zit hardware monitoring ingebouwd, ook genereert het mooie grafiekjes, dus je kan zien als er een voltage zakt wanneer je cpu load omhoog gaat... etc. etc.. het simpelste wat je kan doen is gewoon occt downloaden en installeren, testjes draaien, als er ergens een error uitkomt, geef een gil dan kunnen we aan de hand van de grafiekjes zien waar het (mogelijk) fout gaat.
Mijn ervaring is dat als de pc oude is dan 2 jaar dat het dan verstandig is de zijkanten los te maken.
Kijk eens goed of het koelblok van de processor, grafische kaart en de ruimte van de voeding goed schoon zijn.
Deze producten ontwikkelen veel warmte.
Eigenlijk zou het zinvol zijn om elk jaar de pc eens goed met een zachte kwast schoon te maken en de stof voorzichtig opzuigen.
Frank